YouTube wil graantje meepikken van groeiende streamingmarkt

Het videoplatform YouTube koestert plannen om ook streamingdiensten van externe partijen aan te bieden. Daarmee zou YouTube, dochter van Google, de concurrentie met Amazon en Apple aangaan. Dat heeft de nieuwssite The Verge gemeld.

Het initiatief zou YouTube niet alleen meer inkomsten kunnen bezorgen, maar zou ook kunnen ingezet worden om bezoekers langer in het ecosysteem van Google vast te houden.

Inkomsten

YouTube zou zijn bezoekers de mogelijkheid bieden om zich op de streamingdiensten van een aantal externe entertainment-bedrijven te abonneren. Wie die externe partners zouden worden, is niet geweten. Maar namen die circuleren zijn Showtime, HBO, Netflix of CBS All Access.

Met een dergelijk initiatief zou YouTube het voorbeeld volgen van bedrijven zoals Amazon en Apple, die hun gebruikers al toegang tot videocontent van externe aanbieders bieden. Deze diensten leveren de bedrijven ook aanzienlijke inkomsten op.

Google zou in het nieuwe aanbod ook een mogelijkheid zien om het publiek van YouTube nog verder uit te breiden. Sundar Pichai, chief executive van Google, verduidelijkte recent dat YouTube voor zijn betalende diensten inmiddels al 20 miljoen gebruikers heeft. Ook YouTube TV zou inmiddels al 2 miljoen klanten tellen. Dat is meer dan verdubbeling in minder dan een jaar.

Groeikansen

‘Deze activiteiten bieden Google dan ook bijkomende groeimogelijkheden,’ aldus The Verge. ‘Uit een studie van Nielsen is gebleken dat in de Verenigde Staten inmiddels al 20 procent van de volledige televisie-consumptie door streamingdiensten wordt opgeëist.’

‘Bovendien zegt 93 procent van de consumenten plannen te hebben om het aantal abonnementen op betalende videodiensten uit te breiden. Daarbij kijken ze vooral uit naar diensten die een groot gebruiksgemak garanderen.’

De nieuwe service zou wel met belangrijke concurrentie moeten afrekenen. Partijen zoals Amazon en Apple hebben immers al een sterk marktaandeel uitgebouwd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.