Liverpool FC eerste sportclub met betaalkanaal op YouTube

De Engelse voetbalclub Liverpool FC heeft op zijn Youtube-platform een betaalkanaal geopend. Daarmee is Liverpool de eerste sportclub in de hele wereld die van de toepassing gebruik maakt.

Eerder dit jaar werd Liverpool ook al het eerste team uit de Engelse Premier League dat zichzelf op de videodienst TikTok manifesteerde.

Twee formules

Liverpool stelt aan zijn supporters op YouTube twee betalende opties beschikbaar. De tarieven verschillen per land. Het basislidmaatschap kost 0,99 pond per maand in Groot-Brittannië. De formule geeft gebruikers toegang tot gepersonaliseerde emoji’s en getrouwheidsbadges.

De abonnees kunnen bij elke wedstrijd tevens twee live shows volgen en krijgen toegang tot interviews voor en na de wedstrijden. Tevens worden er exclusieve communityberichten aangeboden.

De tweede optie kost 2,99 per maand in Groot-Brittannië en stelt een uitgebreider aanbod content ter beschikking. Onder meer krijgen de fans toegang tot wedstrijden van de jeugdteams. Tevens wordt nieuws van het trainingsveld gebracht.

Drew Crisp, vice-president voor media en marketing van de Engelse voetbalclub, benadrukt dat het betaalkanaal op YouTube de supporters een flexibeler mogelijkheid biedt om toegang te krijgen tot betaalde content. ‘YouTube is wereldwijd de grootste online video-community,’ betoogt Crisp.

‘Het platform is voor Liverpool van onschatbare waarde. We merken dat een groot percentage van onze volgers YouTube gebruiken om met de club te communiceren.’

Champions League

‘De voorbije drie jaar heeft Liverpool het platform gebruikt om een groot volume content met onze spelers, managers en fans te creëren,’ zegt Crisp nog. ‘Bovendien gaf YouTube ons een unieke kans om supporters over de hele wereld te bereiken. Hierdoor kunnen de supporters ook dichter bij hun favoriete team komen.’

Het nieuwe platform is een aanvulling op het bestaande gratis aanbod dat Liverpool op YouTube ter beschikking stelt. Daarvoor heeft de Engelse club 3,4 miljoen abonnees.

Tomos Grace, hoofd sportcontent bij YouTube Europa, erkent dat Liverpool de nieuwe formule een belangrijke impuls geeft. Met de Engelse club heeft YouTube immers de winnaar van de Champions League kunnen aantrekken. Daarnaast kan de club terugvallen op een grote supportersgroep, die bovendien over de hele wereld is verspreid.

Meer