Het videoplatform YouTube heeft maandelijks meer dan twee miljard gebruikers die muziek beluisteren. In die groep loopt bij meer dan 50 procent de muziekconsumptie op tot meer dan tien minuten per dag. Dat heeft Lyor Cohen, wereldwijd hoofd muziek bij YouTube, gezegd.
Iets meer dan twee jaar geleden maakte YouTube bekend dat zijn muziekcontent maandelijks meer dan één miljard gebruikers aantrok. Dat aantal is inmiddels verdubbeld tot meer dan twee miljard. Onder meer de lockdowns door de uitbraak van de coronapandemie hebben een bijdrage aan die groeiende populariteit geleverd.
Catalogus
Cohen merkt op dat meer dan 85 procent van de muziekconsumptie op YouTube op de voorgrond plaatsvindt. Dit betekent dat slechts een kleine minderheid de muziek als loutere achtergrond bij andere online activiteiten gebruikt. Cohen voegt eraan toe dat 60 procent van de consumptie plaatsvindt op mobiele apparaten.
YouTube Music heeft nu een catalogus met meer dan 70 miljoen officiële muziekwerken. Popmuziek geniet bij de gebruikers van YouTube de grootste populariteit, gevolgd door Latin muziek. Bij de muzikanten staat Ed Sheeran op de eerste plaats.
Waarnemers wijzen erop dat YouTube voor de muzieksector steeds belangrijker lijkt te worden. ‘Muziekvideo’s met meer dan één miljard views zijn in het streamingtijdperk het equivalent van de traditionele platinum verkoop,’ merken ze op. ‘Momenteel hebben 208 muziekvideo’s deze mijlpaal al bereikt.’
Verder wordt aangevoerd dat YouTube tevens in alle leeftijdscategorieën de meest gebruikte applicatie is voor het streamen van muziek. De hoogste penetratie (70 procent) wordt bereikt in de leeftijdsgroep tussen zestien en negentien jaar.
Cijfers van het onderzoeksbureau Midia tonen aan dat YouTube aan de muzieksector vorig jaar ongeveer 2,2 miljard dollar royalty’s heeft opgeleverd. ‘Muziek blijft ook met grote voorsprong de belangrijkste inkomstenbron van het videoplatform, gevolgd door gaming,’ aldus het rapport.
Reclame
YouTube blijkt een platform voor de consumptie van zowel gratis als betalende muziekvideo’s, maar biedt muzikanten en labels tegelijkertijd ook een marketingkanaal en een instrument om het publiek nieuw werk te laten ontdekken.
YouTube wil die troeven in de toekomst ook tegenover adverteerders meer in de kijker plaatsen. In dat kader lanceert het platform onder meer een kanaal voor audioreclame. Daarnaast wil YouTube adverteerders ook de mogelijkheid bieden om zich op specifieke subculturen – zoals Kpop, hip-hop of Latin muziek – te richten.
Ten slotte zal de adverteerder er ook voor kunnen kiezen om zich op specifieke stemmingen of interesses – zoals relaxatie of meditatie – te richten.