Alphabet profiteert van de grotere reclame-inkomsten bij Google en YouTube

Het Amerikaanse technologieconcern Alphabet, het moederbedrijf van onder meer Google, heeft tijdens het derde kwartaal duidelijke tekenen van herstel laten blijken. Er kon opnieuw op meer inkomsten uit reclame worden gerekend. Zowel de zoekmachine van Google als het videoplatform YouTube lieten daarbij een belangrijke bijdrage optekenen.

Alphabet boekte het voorbije kwartaal een omzet van 46,2 miljard dollar, tegenover 40,5 miljard dollar inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De winst liep verder op van 7 miljard dollar naar 11,2 miljard dollar. De cijfers weerspiegelen een heropleving uit de dalperiode die door de gevolgen van de coronapandemie was veroorzaakt. 

YouTube

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar had Google nog voor de eerste keer in zijn geschiedenis een omzetdaling moeten melden. De coronacrisis had vele bedrijven aangezet om onder meer hun reclamebudgetten terug te schroeven. Het voorbije kwartaal bleken er echter weer middelen voor advertenties vrijgemaakt te worden.

Google verzamelde daardoor de voorbije drie maanden 37,1 miljard dollar inkomsten, tegenover 34 miljard dollar omzet dezelfde periode vorig jaar. YouTube registreerde tijdens diezelfde periode ruim 5 miljard dollar reclame-inkomsten, tegenover een omzet van 3,8 miljard dollar dezelfde periode vorig jaar.

Het online videoplatform had op het einde van het voorbije kwartaal ook 30 miljoen betalende abonnees. Dat betekende een stijging met 50 procent tegenover het begin van dit jaar. YouTube TV heeft inmiddels meer dan 3 miljoen abonnees.

Other Bets

Ook de inkomsten van de clouddiensten en de abonnementen kregen een nieuwe injectie. Die divisies profiteerden immers van de toename van het thuiswerk. Hier liepen de inkomsten van 2,4 miljard dollar op naar 3,4 miljard dollar.

De divisie Other Bets, waarin Alphabet een aantal innoverende ondernemingen heeft ondergebracht, boekte het voorbije kwartaal 178 miljoen dollar inkomsten. De activiteiten van die entiteiten leverden echter een verlies op van 1,1 miljard dollar, tegenover een negatief resultaat van 941 miljoen dollar het derde kwartaal vorig jaar.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.