Wordt Uber ooit winstgevend? Alternatief taxibedrijf verloor 26 miljard dollar sinds 2014  

Wordt Uber ooit winstgevend? Alternatief taxibedrijf verloor 26 miljard dollar sinds 2014  
(Foto: Dan Gold via Unsplash)

Het cumulatieve verlies van de alternatieve taxidienst Uber tussen 2014 en vandaag bedraagt 25,5 miljard dollar. Dat blijkt uit een analyse van MoneyTransfers. Ondanks de verliesgevende trend biedt 2021 een glimpje hoop op een ommekeer. Volgens de financiële gegevens van Uber leed het bedrijf vorig jaar een verlies van 400 miljoen dollar. Dat was het kleinste verlies in acht jaar. Bovendien betekende het een vermindering van ruwweg 95 procent ten opzichte van het verlies van 8,5 miljard dollar in 2019.

Er is ook een uitzondering op wat bij Uber de regel lijkt. Want in 2018 maakte het bedrijf zelfs 1 miljard dollar winst. Maar een jaar later moest het alweer 8,5 miljard aan verlies bijschrijven, wat het meteen tot zijn slechtste resultaat ooit maakte.

Boekingen: + 462 procent, klantenbestand groeide met een factor 12

Volgens Jonathan Merry van MoneyTransfers zijn deze verliezen vooral te wijten aan de agressieve prijsstrategie van Uber om marktaandeel te winnen. Die strategie leidde ertoe dat het ritten weggaf tegen veel lagere prijzen dan zijn concurrenten, terwijl het enorme kosten maakte voor marketing. Bovendien gaf het bedrijf ook veel uit aan subsidies voor chauffeurs, waardoor zijn marktaandeel wel toenam, maar de netto-inkomsten uit tarieven daalden.

De ironie wil dat de andere belangrijke maatstaven van Uber niet ongezond zijn. Zo groeiden de brutoboekingen van 16 miljard dollar in 2016 tot 90 miljard dollar in 2021, een toename van 462%. Ook vertwaalfvoudigde Uber sinds 2015 zijn klantenbestand. Het aantal ritten nam toe van 3,79 miljard in 2017 tot 6,3 miljard vandaag. Daardoor zijn de inkomsten van de firma voortdurend gegroeid en leeft de hoop om snel een einde te maken aan de verliesreeks.

Uber’s turbulente expansiedrift

Maar Ubers expansiedrift stuit ook op tegenwind. Eerst is er de moordende concurrentie met andere alternatieve taxidiensten als Didi Chuxing en Lyft. Verder stuit het bedrijf zowat overal ter wereld op hindernissen van regelgevende aard.

De meeste van deze zaken spelen zich af in de VS, waar taxichauffeurs en hun bonden strijden voor betere arbeidsvoorwaarden. Maar de grootste klappen kreeg Uber in Europa, waar Duitsland, Nederland en het VK oordelen velden in het voordeel van de chauffeurs. Ook in België was Uber nooit echt welkom.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.