Winkelkar wordt fors duurder, waarschuwen grote merken

Was- en levensmiddelenreus Unilever heeft zijn prijzen verhoogd omwille van de duurdere grondstoffen en verwacht dat de hoge inflatie nog maanden zal duren.

De inflatie in de hele sector van consumentengoederen loopt op tot ruim boven 10 procent, zo schatte financieel directeur Graeme Pitkethly bij de toelichting van Unilevers kwartaalcijfers. Het Brits-Nederlandse concern zegt de eigen prijsverhogingen te beperken tot gemiddeld 4,1 procent in het derde kwartaal.

Unilever is het bedrijf achter merken als Lipton, Knorr, Zwitsal, Dove, Zwan en Ben & Jerry’s. Ook andere grote fabrikanten van merkproducten, zoals Procter & Gamble, Nestlé en Danone, waarschuwden al voor langdurige inflatie.

De oorzaak ligt bij de wereldwijde bevoorradingsketen die door de coronacrisis helemaal in het honderd gelopen is, waardoor containers niet tijdig aankomen of opgestapeld blijven staan in de grote havens. Dat komt bovenop de schaarste aan sommige grondstoffen.

Piekinflatie

“Onze huidige kijk op de toekomst is dat de inflatie in de eerste helft van 2022 haar piek zal bereiken en daarna zal afnemen naarmate we naar de tweede jaarhelft gaan”, verklaarde Unilever-CEO Alan Jope in een interview met Bloomberg TV.

De grote consumentenmerken staan zo voor een moeilijke evenwichtsoefening, zo liet Unilever nog uitschijnen. Als ze hun prijzen niet verhogen, kalven de winstmarges af. Maar bij te bruuske prijsstijgingen, dreigen consumenten af te haken en over te stappen naar goedkopere witte producten.

(bzg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.