Wilmès botst met koppig Lufthansa over garanties na 300 miljoen euro staatssteun

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa speelt een wel erg doorzichtig spelletje met de Belgische regering. Na maanden onderhandelen wil Lufthansa niets weten van overheidsinspraak in ruil voor een massief reddingspakket.

  • Het blijft een rondje blufpoker, de redding van de ‘nationale carrier’, Brussels Airlines, in feiten en daden eigenlijk gewoon een honderd procent Duits bedrijf.
  • Al weken probeert de directie van dat bedrijf via de media het paniekverhaal te zaaien dat ‘de kas leeg is’, dat ‘het water aan de lippen staat’, dat ‘het bedrijf en duizenden jobs ten onder zullen gaan’. Daarbij is het doel heel simpel: de Belgische politiek onder druk zetten, om toch maar met miljoenen euro’s over de brug te komen om de zaak te redden.
  • Maar het minderheidskabinet Wilmès II is niet onder de indruk. Bevoegd minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) gaf behoorlijk wat tegengas in de Kamer gisteren.
  • De Duitsers vragen bijna 300 miljoen euro, maar ze weigeren mee te gaan met de eis van de Belgische regering om inspraak te krijgen, in ruil voor die som. Niemand in de Wetstraat is vergeten dat nog maar drie jaar geleden Lufthansa van plan was om Brussels Airlines definitief uit te kleden, en er een lowcostcarrier van te maken: Eurowings.
  • De Duitsers namen bovendien een aantal jaar geleden op agressieve manier de resterende aandelen voor een appel en een ei over. Maar het management van Lufthansa wil op geen enkele manier concessies doen, zo lijkt het. Eerder schakelen ze bevriende reporters in, om doemverhalen te lekken.
  • ‘Twee maanden lang hebben wij geen tegenvoorstel van Lufthansa gekregen. En dat nadat er 24 videocalls en zes versies van overeenkomsten gemaakt zijn, grotendeels door ons’, zo stelde De Croo in de Kamer.
  • De Belgische regering heeft ondertussen met hun Duitse evenknie overlegd: premier Sophie Wilmès (MR) met Angela Merkel, maar ook de belangrijke ministeries van Financiën en Economie in Duitsland verstaan het Belgische standpunt. Zij hadden zelf maandenlang een worsteling met het management van Lufthansa.
    • België eist onder meer dat Lufthansa zelf zou investeren in het kapitaalarme Brussels Airlines, het sociaal overleg respecteren en de ontslagen zou beperken. Plus ze willen garanties dat het businessplan, dat vluchten naar Brussel verzekert, gegarandeerd is. De Duitsers weigeren steeds.
    • Maar de minderheidsregering staat onder druk: onder meer de socialisten en zeker de PTB eisen niets minder dan een nationalisatie. Maar zelfs de MR zou dat scenario niet ongenegen zijn, als de Duitsers het hard blijven spelen.
Meer