Wie tweedehands dieselwagens verkoopt, krijgt er 30 procent minder voor

isopix

De dieselwagens worden almaar minder populair. Die tanende populariteit zorgt ervoor dat het moeilijker is om tweedehandswagens die op diesel rijden door te verkopen, met een dalende prijs als gevolg. Volgens La Dernière Heure is de doorverkoopwaarde van dieselwagens de afgelopen jaren met 30 procent gedaald.

De toekomst ziet er niet rooskleurig voor de eigenaars van een dieselwagen. Omdat die wagens een nefaste impact hebben op het milieu, nemen verschillende lokale besturen maatregelen om die wagens uit hun gemeentes te bannen.

Lage-emissiezones

In Brussel zijn sinds het instellen van de lage-emissiezones (LEZ) in 2018 dieselvoertuigen zonder Euronorm en met Euronorm 1 niet langer welkom in de hoofdstad. Sinds 2019 mogen ook de dieselwagens met Euronorm 2 en benzinewagens zonder Euronorm en met Euronorm 1 de lage-emissiezone niet meer betreden. Dat verbod is sinds begin vorig jaar ook van toepassing voor wagens met Euronorm 3. Vanaf 2022 verschuift die grens naar dieselwagens met Euronorm 4 om tot slot het verbod uit te breiden naar dieselwagens met Euronorm 5.

Dergelijke maatregelen hebben natuurlijk een impact op het Belgische wagenpark, dat voor het eerst minder dan 50 procent dieselwagens telt. Wat de nieuwe inschrijvingen in 2020 betreft, is de tanende populariteit nog meer uitgesproken, met slechts 32,9 procent nieuwe dieselvoertuigen, tegenover 78,9 procent in 2008.

Dalende prijzen

Doordat er minder interesse is in dieselwagens, worden er minder verkocht. Dat voelen ze ook op de markt van de tweedehandswagens. ‘Ik verdien minder geld dan vroeger’, laat François, verkoper van tweedehandswagens in België en het buitenland, weten in een reactie aan La Dernière Heure. ‘Meer en meer mensen willen hun dieselwagens van de hand doen en kloppen bij ons aan. Maar de prijzen zijn helemaal niet hetzelfde en doorverkoop is veel gecompliceerder.’

Het gevolg daarvan is dat de waarde van dieselvoertuigen drastisch is gedaald, met verschillen tussen merken en modellen. ‘Alles wat Japans of Aziatisch is, is de afgelopen jaren met ten minste 20 tot 30 procent gedaald’, klinkt het. ‘Voor Duitse merken zoals Mercedes, BMW of Audi is de waardedaling zelfs nog groter. Dat is een groot probleem voor ons. Als ik bijvoorbeeld een paar jaar geleden een auto voor 5.000 euro heb gekocht, kon ik die voor 6.000 of 6.200 euro verkopen. Nu krijg ik maar 5.200 of 5.300 euro. Natuurlijk, ik verkoop meer auto’s, maar dat maakt de verliezen niet goed.’

Lees ook: