Key takeaways
- Werknemers van Volkswagen in Duitsland zullen naar verwachting begin december gaan staken vanwege mislukte onderhandelingen met het management.
- De vakbond IG Metall heeft een alternatieve oplossing voorgesteld waarbij het hogere management afziet van hun bonussen om bij te dragen aan kostenbesparingen.
- De kostenbesparingsplannen van Volkswagen omvatten het sluiten van drie Duitse fabrieken, het schrappen van tienduizenden banen en het verlagen van de lonen van de werknemers met 10 procent.
Begin december wordt een staking van de werknemers van Volkswagen in Duitsland verwacht. De vakbond IG Metall heeft verklaard dat een dergelijke actie “noodzakelijk” is na mislukte onderhandelingen met het management over voorgestelde kostenbesparende maatregelen. De vakbond benadrukte dat de stakingen begin december zouden beginnen en zouden kunnen escaleren in duur en intensiteit, afhankelijk van de beslissingen van Volkswagen aan de onderhandelingstafel. Ze benadrukten dat werknemers van Volkswagen in het hele land bereid zijn om te staken.
Volkswagen worstelt, net als andere Europese autofabrikanten, met uitdagingen zoals de toegenomen concurrentie van Chinese bedrijven, de afnemende vraag naar elektrische auto’s en een stagnerende Duitse economie. In oktober kondigde het bedrijf plannen aan om minstens drie Duitse fabrieken te sluiten en tienduizenden banen te schrappen. Het vroeg ook om een loonsverlaging van 10 procent voor de resterende werknemers. Dit volgde op twee winstwaarschuwingen van Volkswagen in korte tijd, samen met aankondigingen over het uitbesteden van hele divisies en taken aan externe dienstverleners. De productie in fabrieken die doorgaan zou ook worden verlaagd.
Alternatieve oplossing
Daarentegen heeft de ondernemingsraad een alternatieve oplossing voorgesteld: het hogere management afstand laten doen van hun bonussen om bij te dragen aan kostenbesparingen.
De hoofdonderhandelaar van Volkswagen, Arne Meiswinkel, noemde de krimpende Europese auto-industrie, met name in Duitsland, als een grote zorg. Hij wees op de lage marge van Volkswagen (2,1 procent) als bewijs dat drastische maatregelen nodig zijn om financiële stabiliteit en werkzekerheid te garanderen. Meiswinkel stelde dat het verlagen van de arbeidskosten essentieel is voor het succes van het bedrijf.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!