Key takeaways
- De arbeidskostenratio van Volkswagen is hoger dan die van de belangrijkste concurrenten in de auto-industrie.
- Het bedrijf staat voor een grote uitdaging in Duitsland door concurrentie van goedkopere Chinese modellen.
- De vakbond wil een loonsverhoging van 7 procent en VW dreigt met een verlaging van 10 procent.
Uit gegevens van Reuters blijkt dat Volkswagen (VW) een groter deel van de omzet uitgeeft aan arbeidskosten dan grote concurrenten in de auto-industrie. Deze interne uitdaging is vooral uitgesproken in Duitsland, de thuismarkt van VW, nu de concurrentie van goedkopere Chinese modellen toeneemt.
De komende onderhandelingen tussen het management van VW en de vakbonden die ongeveer 120.000 Duitse werknemers vertegenwoordigen, zullen gaan over lonen en fabriekssluitingen. Terwijl de vakbonden streven naar een loonsverhoging van 7 procent, heeft VW gedreigd met een verlaging van 10 procent. Een memo van de ondernemingsraad van VW, gebaseerd op jaarverslagen van het bedrijf, geeft aan dat de globale arbeidskostenratio van VW is gedaald van 18,2 procent in 2020 naar 15,4 procent in 2023. Dit cijfer overtreft echter nog steeds BMW, Mercedes-Benz en Stellantis, die voor 2023 ratio’s tussen 9,5 procent en 11 procent rapporteerden. Bij VW AG, de Duitse dochteronderneming die verantwoordelijk is voor zes fabrieken, varieert de geschatte ratio van 15,8 procent tot 17,5 procent.
Loononderhandelingen en strategieën voor kostenverlaging
Dit verschil in arbeidskosten kan deels worden toegeschreven aan VW’s gewoonte om veel onderdelen en software intern te produceren, zoals analist Daniel Schwarz van Stifel opmerkte. De druk op de winstmarges door de concurrentie uit China maakt echter kostenbesparende maatregelen noodzakelijk, vooral op het gebied van vaste kosten. Ondanks het concurrerende karakter van de producten benadrukken analisten dat de hoge arbeidskosten van VW in Duitsland een grote uitdaging vormen.
Duitsland, waar VW bijna 45 procent van zijn personeel tewerkstelt, heeft wereldwijd de hoogste arbeidskosten voor de personenautosector, met een gemiddelde van 62 euro per uur in 2023. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van tien jaar geleden. Duitse vakbonden stellen dat de arbeidskosten een relatief klein deel van de totale uitgaven van VW uitmaken en pleiten voor kostenbesparingen op andere gebieden om de winstgevendheid te verbeteren.
Financiële uitdagingen voor de hele Volkswagen Groep
De interne communicatie van VW belicht de financiële problemen van andere onderdelen van de groep, waaronder Porsche, Audi en VW Financial Services, die in de eerste negen maanden van 2023 aanzienlijke winstdalingen kenden. Dit onderstreept het argument dat alleen focussen op arbeidskosten onvoldoende is om de financiële uitdagingen van het bedrijf aan te pakken.
De fabrieken van VW AG zijn uniek onder de Duitse autofabrieken, omdat ze buiten de industriewijde collectieve arbeidsovereenkomst voor lonen en salarissen werken. Dit stelt VW in staat om aparte overeenkomsten met vakbonden na te streven, een strategie die het in september gebruikte om te onderhandelen over kostenverlagingen bij het merk VW, onder het mom van de noodzaak om te overleven.
Grote loonsverlagingen zouden zeer controversieel zijn gezien de recente onderhandelingen die resulteerden in een loonsverhoging van 5,5 procent voor Duitse auto-arbeiders onder de industriewijde overeenkomst en het besluit van Tesla om de lonen voor zijn Duitse personeel met 4 procent te verhogen. Desondanks houdt VW vol dat zelfs na de geplande loonsverlagingen de lonen concurrerend zullen blijven.
Duits concurrentievermogen en gevolgen voor de hele sector
De problemen van VW maken deel uit van een bredere bezorgdheid over het concurrentievermogen van Duitsland nu politici zich voorbereiden op verkiezingen die gericht zijn op het herstel van de industriële basis van het land. VW brand chief Thomas Schaefer heeft publiekelijk verklaard dat Duitse productielocaties te maken hebben met stijgende kosten voor energie, materialen en personeel, wat resulteert in aanzienlijk hogere fabriekskosten in vergelijking met concurrenten. Hij noemt een kostenstijging van 25-50 procent ten opzichte van de prognoses.
Daarentegen verdienen werknemers in de auto-industrie in Frankrijk, Italië en Spanje, waar rivalen Stellantis en Renault de meeste van hun Europese activiteiten hebben, aanzienlijk lagere uurlonen: respectievelijk 47 euro, 33 euro en 29 euro. De hoge kosten van VW AG worden toegeschreven aan het personeel dat verantwoordelijk is voor verschillende functies binnen de hele Volkswagen Group, zoals verkoop, management en technische ontwikkeling, waarvoor doorgaans hogere salarissen gelden.
Hoewel VW de afgelopen jaren in Duitsland een aanzienlijke personeelsreductie heeft aangekondigd, waaronder een eerdere overeenkomst met de vakbonden om 23.000 banen te schrappen bij het merk VW tegen 2025, heeft de overgang naar elektrische en softwaregedreven auto’s ook geleid tot meer aanwervingen op gebieden zoals softwareontwikkeling en administratie. Het aantal bedienden bij VW AG is nu bijna gelijk aan het aantal arbeiders.
Een intern document onthulde dat, terwijl het aantal fabrieksarbeiders bij VW AG tussen juni 2019 en september 2024 met meer dan 8.000 afnam, het administratieve personeel in dezelfde periode met ongeveer 4.000 toenam. VW weigerde commentaar te geven op deze cijfers.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!