Streaming, dat door de coronalockdowns tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar een gigantische injectie kreeg, behoudt zijn populariteit. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Conviva over het wereldwijde streaminggedrag tijdens het tweede kwartaal van dit jaar.
Tegenover dezelfde periode vorig jaar bleek de sector immers opnieuw een groei met 13 procent te kunnen melden.
Zuid-Amerika
De sterkste toename werd opgetekend in Zuid-Amerika, waar dankzij de lancering van nieuwe diensten een stijging met 192 procent kon worden gemeld. Ook in Afrika kon een groei met 79 procent worden genoteerd. In Europa werd een vooruitgang met 19 procent geregistreerd, ondanks een lichte inkrimping in het zuiden en het oosten van het continent, waar telkens een achteruitgang met 1 procent bleek.
West-Europa boekte een stijging met 32 procent, terwijl ook in het noorden van het continent een vooruitgang met 23 procent kon worden genoteerd. Noord-Amerika, ondanks een daling met 7 procent tijdens de maand april, kon over het volledige kwartaal alsnog een groei met 2 procent melden.
Streaming bleef ook het tweede kwartaal van dit jaar nog altijd grotendeels geconcentreerd op grotere schermen, zoals televisie en consoles. Die platformen lieten een aandeel van 73 procent lieten optekenen. Dat was wel een daling met 1 procent tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar.
Roku was daarbij met een aandeel van 31 procent het meest populaire plafond. Het bedrijf diende daarbij echter wel licht terrein prijs te geven aan merken zoals Samsung, LG Electronics, Android en Vizio, die elk een groei tussen 1 procent en 2 procent konden registreren.
Het aandeel van mobiele telefoons steeg van 10 procent naar 11 procent.
Bedrijven
De onderzoekers merken verder op dat streaming ook op sociale media met een grote activiteit gepaard gaat. Het grootste engagement werd daarbij opgetekend bij de Amerikaanse ziekenhuisserie Grey’s Anatomy (Hulu), op korte afstand gevolgd door het Spaanstalige drama Elite (Netflix).
In Europa liet het engagement van de kijkers vooral bij de voetbalcompetities een sterke toename optekenen.
Tenslotte wijzen de onderzoekers erop dat ook de grootste bedrijven van de wereld de streaming-programmering gebruiken om hun commerciële boodschappen te verspreiden. Daarbij lieten McDonald’s, Netflix, Nike, Apple en Facebook de grootste activiteit optekenen.
(am)