Wereldwijde interesse in online streaming blijft groeien

Het gebruik van streaming lag tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 10 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Conviva. Daarbij wordt opgemerkt dat ook in mature markten een verdere groei kon worden gemeld.

In Europa was er daarbij nog altijd sprake van een stijging met 9 procent, maar ook in Noord-Amerika liep de consumptie volgens de berekeningen van Conviva nog steeds met 5 procent op.

Unieke content

“Ondanks het recente nieuws over de terugval van het aantal abonnees bij Netflix, blijft streaming wereldwijd verder groeien”, benadrukte Keith Zubchevich, chief executive van Conviva, in een commentaar op de resultaten van de studie.

“Het medium omvat een steeds groter wordende verzameling van platforms met unieke en originele content. In volwassen markten zoals de Verenigde Staten en Europa stappen consumenten bovendien van kleine apparaten naar intelligente toestellen over. Dit legt voor streaming de basis om ook op het grote scherm lineaire televisie in te halen.”

Uit het rapport bleek dat grote schermen – waaronder geconnecteerde en intelligente televisietoestellen en gameconsoles – nog steeds het favoriete platform voor streaming vormen. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar vertegenwoordigden die apparaten 77 procent van de wereldwijde consumptie.

In de categorie van de grote schermen liep de kijktijd bij intelligentie televisie tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar met 34 procent op, terwijl bij desktops en gameconsoles een daling met 15 procent diende te worden genoteerd. Bij geconnecteerde apparaten was er sprake van een daling met 1 procent.

Reclame

De onderzoekers merken nog op dat nagenoeg alle parameters een verbetering toonden. De bitrate en beeldkwaliteit toonden wereldwijd een stijging met 17,3 procent. Anderzijds viel de buffering met bijna 1 procent terug, terwijl het aantal mislukte starts met 17,6 procent verminderde.

De starttijden van de video’s leverden het enige negatieve cijfer. In alle regio’s diende nam het opstarten van de video’s meer tijd in beslag. Daarbij werd wereldwijd een gemiddelde stijging met 30 procent opgetekend. In Afrika werd met acht minuten de langste wachttijd genoteerd. Europa haalde hier met 4 seconden de beste cijfers.

Het vierde kwartaal van vorig jaar was onder meer door een dalende reclame, samen met een toegenomen buffering, gekenmerkt. “Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kon de reclamesector echter opnieuw een gezond herstel vertonen”, merkt Conviva nog op.

“Er werden tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar 18 procent meer reclame-impressies opgetekend. Dat is onder meer te danken aan grote sportevenementen zoals de Super Bowl, March Madness en de Olympische Winterspelen.”

(kg)

Meer