Netflix krijgt nieuwe uitdagingen voorgeschoteld; streamingdienst ziet kijkerspubliek inkrimpen

Nadat tijdens de coronapandemie nog een sterke groei kon worden opgetekend, moest de streamingdienst Netflix tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van 200.000 abonnees melden. Dit is de eerste daling in meer dan een decennium. De terugval moet volgens het bedrijf aan verschillende fenomenen, waaronder ook de oorlog in Oekraïne, worden toegeschreven.

Netflix had oorspronkelijk verwacht tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 2,5 miljoen klanten te kunnen bijwinnen. Ook dit betekende al een vertraging tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen het bestand met 4 miljoen gezinnen kon worden uitgebreid. Het bedrijf zegt te verwachten tijdens het lopende kwartaal nog eens 2 miljoen abonnees te zullen verliezen.

Paswoorden

Met 222 miljoen abonnees blijft Netflix het grootste streamingplatform van de wereld. “Het bedrijf wordt echter geconfronteerd met een onvermijdelijke vertraging, nadat tijdens de coronapandemie het publiek sterk kon worden uitgebreid”, merken analisten op.

Onder meer wijst het bedrijf erop dat steeds meer klanten hun paswoorden voor het platform met andere gezinnen delen. Daardoor zou Netflix nog eens door 100 miljoen consumenten worden bekeken, zonder daarvoor echter te worden vergoed.

Daarnaast is er ook de opkomst van concurrerende streamingdiensten zoals HBO Max, Disney Plus en Apple Plus. “Maar geopolitieke gebeurtenissen hebben eveneens hun tol geëist”, merkt Netflix op. “Het besluit om de activiteiten van de streamingdienst in Rusland op te schorten, resulteerde in een verlies van 700.000 abonnees.”

Netflix boekte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 7,9 miljard dollar. Dat was 10 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde van 1,7 miljard dollar naar 1,6 miljard dollar. De terugval in het aantal abonnees liet zich ook op de beursvloer voelen. Nadat Netflix zijn inkomsten bekendmaakte, daalde de waarde van het aandeel met 26 procent.

Reed Hastings, topman van Netflix, stelde de teleurstelling van de investeerders te begrijpen, maar voegde eraan toe dat het bedrijf klaar is om de uitdagingen aan te pakken. Onder meer liet hij verstaan dat Netflix de introductie van goedkopere services met advertenties zou overwegen.

Een dergelijke strategie had de onderneming tot nu toe steeds uitgesloten, maar Hastings zegt met die stap op de vraag van een aantal consumenten te willen ingaan.

Mobiele games

Hoewel Netflix geen concrete informatie heeft verstrekt over zijn investeringen, ramen analisten dat het bedrijf dit jaar 19 miljard dollar aan nieuwe content zal besteden. Onder meer zal het buitenlandse aanbod verder worden uitgebreid.

Daarnaast zou het bedrijf ook een speciale formule willen uitwerken waardoor in sommige markten het delen van paswoorden tegen een goedkoop tarief mogelijk zou zijn. Een aantal gebruikers hadden al gewaarschuwd met de streamingdienst te stoppen indien Netflix het delen van paswoorden zou sanctioneren.

Verder denkt Netflix aan een aantal nieuwe activiteiten om consumenten aan te trekken en vast te houden. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een aanbod van gratis mobiele games.

In maart kondigde de onderneming al plannen aan om het Finse bedrijf Next Games, ontwikkelaar en uitgever van mobiele games, te kopen. Het aanbieden van games zou Netflix volgens analisten kunnen helpen een jonger publiek aan te trekken.

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20