Bepaalde sectoren hebben meer last van wanbetaling dan andere: “Je moet risico’s spreiden”

Sommige ondernemers en sectoren kennen meer wanbetaling dan anderen. Dat blijkt uit een onderzoek van Allianz Trade. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade, bespreekt de oorzaken.


Beluister hier het volledige interview met Johan Geeroms:


De essentie: De bouw-, textiel- en metaalsector zijn het gevoeligst voor wanbetalingen, dit komt door economische factoren. Hoewel deze tendens internationaal zichtbaar is, zijn Belgische kmo’s extra kwetsbaar. Een gespreide portefeuille is onmisbaar.

  • “De kans op wanbetaling van je facturen is fors verhoogd, met name in de bouw-, textiel- en metaalsector. Daar zijn welbepaalde redenen voor”, aldus Geeroms.
    • “De bouwsector kreunt onder de verhoogde intresten van de ECB. De tussentijdse financiering van langere projecten is aan een veel hogere interestvoet.”
    • “Als je dan kijkt naar de textielsector, die werkt meer en meer met synthetische stoffen zoals polyester. Dat zijn allemaal derivaten van olie. De energiekost werkt bovenop de productie, waar je ook energie voor nodig hebt. De olieprijs staat op het hoogste peil sinds negen maanden.”
    • “En de metaalsector is een heel energie-intensieve sector. Ongeveer 40 procent van de totale kost bestaat uit energie.”

Wanbetaling tegen gaan

  • “Stel je theoretisch voor dat de aankoopprijzen met 100 procent stijgen. Dan gaat het kmo-segment heel vaak maar 60 procent daarvan doorrekenen. Zij willen marktaandeel behouden, maar dit gaat dan ten koste van de marges. Dat komt bovenop hogere lonen. Met de automatische indexering zijn we in België een vreemde eend in de bijt ten opzichte van de ons omringende landen.”
  • Geeroms geeft een tip om je te beschermen tegen wanbetaling: “Probeer een gespreide portefeuille aan klanten te hebben. Een klant die niet betaalt is nog altijd de belangrijkste reden dat een bedrijf failliet gaat. Je moet de risico’s spreiden. Als je 80 procent van je omzet maakt met één klant en die valt om, is de kans heel groot dat je zelf bankroet gaat.”
  • “Die spreiding moet je ook geografisch hebben. Als je 500 klanten hebt, maar die heb je in één land, dan ben je ook heel kwetsbaar.”

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.