Wall Street maakt zich op voor lange rij beursgangen

Wish, de Amerikaanse tegenhanger van de Chinese webwinkel AliExpress, zint op een beursgang. Het is de zoveelste in een lange rij techstart-ups die naar Wall Street trekken.

Wish stuurde een document op naar de Amerikaanse beurswaakhond SEC waarin het duidelijk maakt dat het naar de beurs wil. Financiële details en andere cijfers volgen later.

Het is dus moeilijk in te schatten hoe het bedrijf het doet, maar we weten wel dat de site elke dag 3 miljoen producten verkoopt en 70 miljoen actieve gebruikers heeft. Volgens de website zijn er ook meer dan 1 miljoen verkopers actief op het platform. Het haalde in totaal al 1,6 miljard dollar (1,3 miljard euro) op.

Prullaria

Wish is anders dan andere e-commercebedrijven in die zin dat het extreem inzet op lage prijzen, net als het Chinese AliExpress. U betaalt maar 20 cent voor bijvoorbeeld een telefoonoplader, maar moet dan ook wel soms langer dan een maand wachten voor die bij u thuis arriveert.

Het is de grootste Amerikaanse toegangspoort voor Chinese bedrijven. De website verkoopt ook wel kledij en dat soort zaken, maar de meeste mensen gaan ernaartoe voor prullaria zoals kabeltjes en kleine juwelen.

Storm aan beursgangen

Wall Street maakt zich trouwens al langer op voor een storm aan beursgangen. De afgelopen weken kondigden onder andere bedrijven met ronkende namen als Palantir, Snowflake, Asana en Unity aan dat ze hun bedrijven dit najaar op de beurs willen zetten.

Opvallend is dat geen enkele van die bedrijven al winst maakt. De datagigant Palantir, waarvan niemand echt weet wat hij doet, verloor vorig jaar het monsterbedrag van 580 miljoen dollar en staat daarmee wel aan de top.

Het cloudopslagbedrijf Snowflake, dat geleid wordt door de Nederlander Frank Slootman, tekende maar 171 miljoen dollar verlies op over 2019.

Gaming

Unity kon het verlies zelfs beperken tot 54 miljoen. Dat heeft het te danken aan corona. Unity is het besturingssysteem waarop een hele hoop bekende games als ‘Assasin’s Creed’ en ‘Firewatch’ draaien. De coronacrisis is een cadeau geweest voor de gamesector, door iedereen die in quarantaine moest.

Beleggers lijken er al langer niet meer om te malen of een bedrijf nu winstgevend is of niet. Zolang het een leuke naam heeft en in een sector probeert in te breken, is het goed, getuige de beursgangen van Lemonade en Nikola.

Meer