Verlieslatende verzekeraar verleidt beleggers: wat u moet weten over Lemonade

Lemonade beursdebuut
Lemonade vierde zijn beursdebuut met een winst van bijna 140 procent. –  Strf/Star Max/Ipx/AP

De nieuwste beurssensatie heet Lemonade. Het bedrijf eindigde de dag van zijn beursgang bijna 140 procent hoger. De verzekeraar heeft de ambitie om zijn sector wereldwijd om te gooien en speelt ook met plannen om naar België te komen.

‘When life gives you lemons, make lemonade’, luidt het devies. En dat namen beleggers donderdag ter harte. Ze stuurden de Amerikaanse verzekeraar Lemonade de dag van zijn beursgang 139 procent hoger naar 69,41 dollar (62 euro) per aandeel. Vrijdag was de Amerikaanse beurs niet open door Onafhankelijkheidsdag.

Lemonade bestaat sinds 2015 en is op een missie om zijn sector op te schudden. Het bedrijf biedt thuisverzekeringen aan, maar doet dat volledig digitaal. Zijn bots Maya en Jim loodsen u door het proces en beloven u na 90 seconden een verzekering. Dat is een straffe prestatie in een sector waar alles nog heel log werkt. Het idee was lang dat mensen toch verzekeringen nodig hadden, dus dat de innovatie niet nodig was om klanten te lokken. Tot een jonge concurrent als Lemonade de markt betrad.

Veel omzet, maar ook veel verlies

Lemonade is de jongste in een rij gehypete techbeursgangen. Eerder waren er al onder meer ZoomInfo, die in één dag 60 procent hoger ging en Nikola, de Tesla-concurrent die na één dag verdubbeld was in waarde.

Het verschil met Nikola is echter dat Lemonade, in tegenstelling tot de autobouwer, wel al omzet genereert. Vorig jaar ging die omzet zelfs 200 procent hoger, van 22,5 miljoen dollar naar 67 miljoen dollar. Winst is echter een ander verhaal. In 2019 boekte de start-up een verlies van 108,5 miljoen dollar en dat was zelfs nog 105 procent meer dan de 53 miljoen van een jaar eerder.

En het bedrijf ziet daar nog niet meteen een einde aan komen. Meer zelfs, CEO Daniel Schreiber liet al weten dat het verlies ‘waarschijnlijk nog zal toenemen de komende jaren’ omdat er nog veel investeringen zullen volgen. Koken kost geld en dat heeft ook Lemonade begrepen.

Buitenland

Die investeringen zijn vooral gericht op uitbreiding naar het buitenland. Het begon zijn avonturen in de VS, maar is sinds vorig jaar ook actief in Nederland en Duitsland. Zijn Europese hoofdkwartier staat in Amsterdam. Op zijn website kondigt het bedrijf aan dat het ‘snel’ naar de rest van Europa komt, waaronder België. Een beursgang kan het bedrijf aan meer naamsbekendheid helpen.

Maar ook investeerders met diepere zakken dan de gemiddelde belegger staan achter Lemonade. De verzekeraar haalde sinds 2018 al 120 miljoen euro op bij onder andere Softbank, Sequoia Capital en de investeringspoot van Google. Daarnaast pompten ook al de traditionele verzekeraars Allianz en AXA geld in het bedrijf.

‘Te laag geprijsd’

De enorme koersstijging toont het enthousiasme van beleggers voor techbedrijven die traditionele markten door elkaar willen schudden, maar die waarderingen moeten volgens beurskenners wel ietwat genuanceerd worden. ‘Techbedrijven worden systematisch te laag geprijsd bij hun beursgangen, zodat de koersstijging spectaculairder lijkt’, klinkt het. ‘Maar de beoogde waardering wordt zelden gehaald.’

Daar zit iets in. Lemonade werd voor zijn beursgang gewaardeerd op 2 miljard dollar, maar ging naar de beurs aan een waardering van 1,6 miljard. Na de koersstijging is het bedrijf 4 miljard waard. Waarnemers vragen een nieuw systeem waarbij niet banken, maar de markt voor een beursgang bepalen wat een aandeel mag kosten.