Waanzin op de beurs: het Tesla-casino

Wanneer centrale banken jarenlang de financiële markten blijven overspoelen met gratis geld, gebeuren rare dingen. Dat wordt vooral duidelijk op de beurs. In de 135-jarige geschiedenis van de autosector doet zich nu een opmerkelijk fenomeen voor. De totale ontkoppeling van fundamentele gegevens en beurswaardering. Protagonist daarbij is Tesla, het autobedrijf van Elon Musk, dat ondanks mini-winsten kan boegen op een totaal oversized– beurskapitalisering.

Over die beurswaarde is al veel geschreven. Voor de waarde van Tesla kon u dinsdagochtend twee keer Toyota, Volkswagen, Daimler, General Motors en Ford kopen. Bovengenoemde bedrijven genereerden in 2020 een winst voor belastingen (EBIT) van 40 miljard euro. Tesla verdiende 1,9 miljard dollar vóór belastingen. Daarvan was 1,6 miljard dollar – ongeveer 84 procent – niet afkomstig van de verkoop van auto’s. Wel van de handel in CO2-emissierechten. 

Dat alles is niets nieuws. Tesla is een geweldig product, de beurs teert op rauwe emotie en kijkt naar de toekomst. Ze calculeert hypothetische toekomstige winsten graag vet in. In tijden van overvloedige liquide middelen profiteren producenten van elektrische voertuigen ook van een zeker Halo-effect op de beurs. Zo zijn de Tesla-emulatoren Rivian en Lucid respectievelijk al ongeveer 110 en 90 miljard dollar waard. Ondanks dat ze amper voertuigen produceren, laat staan inkomsten of winst genereren. 

Crédits: Anthony Behar/Sipa USA/Isopix

Nog grotere waanzin speelt zich af buiten de aandelenmarkten

Maar nog grotere waanzin speelt zich af buiten de aandelenmarkten. In de zeer lezenswaardige reportage The Tesla-financial complex onthult Financial Times dat er naast de traditionele effectenhandel in het bedrijf van Elon Musk, ook een bloeiende speculatieve handel bestaat. Die bestaat uit warrants en andere zeer speculatieve Tesla-producten.

  1. De nominale handelswaarde van Tesla-opties bedroeg de afgelopen weken volgens berekeningen van Goldman Sachs gemiddeld 241 miljard dollar per dag. Ter vergelijking: Amazon is de op één na meest actieve aandelenoptiemarkt. Die genereerde in dezelfde periode een dagelijkse waarde van 138 miljard dollar. Maar nu komt het: de rest van de S&P 500 index – dat zijn Amerika’s 5000 grootste beursgenoteerde bedrijven – komen dagelijks niet verder dan een gezamenlijke nominale handelswaarde in opties van 112 miljard dollar. Dat betekent dat de waarde van alle verhandelde Tesla-opties 115 procent hoger ligt dan de waarde van de opties die door alle overige S&P 500-ondernemingen gecombineerd worden verhandeld.
  1. De Tesla-optiemarkt – die meer dan 60 keer zo actief is als de volledige FTSE 100- en 7 keer groter dan de Eurostoxx50-optiemarkt – heeft ertoe bijgedragen dat het handelsvolume in VS-opties dit jaar groter was dan het feitelijke aandelenhandelsvolume. Dit is een absoluut unicum in de geschiedenis van de wereldwijde kapitaalmarkten.
  1. Wie tegen Tesla wedt, verliest: Hefboomfondsen die de voorbije tien jaar geld probeerden te verdienen door Tesla te shorten  – en die met andere woorden speculeerden op een daling van de koers van Tesla –  zitten met een gecombineerd verlies van in totaal meer dan 60 miljard – waarvan 11 miljard dollar enkel in 2021. Als gevolg daarvan daalde het aantal Tesla-aandelen dat werd uitgeleend voor short selling van 20 procent aan het begin van 2020 tot slechts 3,3 procent nu.

De bank wint altijd

De moraal van het verhaal? Time will tell, maar het beurscasino heeft een ding gemeen met traditionele casino’s: elke winstreeks kent een einde en de bank wint altijd. Tesla-aandelen worden weinig beïnvloed door andere markt- en economische trends. Ze correleren wel enigszins met bitcoin, blijkt uit een analyse van Quant Insight. Wat de kans vergroot dat de geschiedenisboeken Tesla ooit zullen vermelden als een van de tulpen van de eerste decennia van de 21ste eeuw.

(kg)

Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Meer Auto