“Waalse regering begraaft met nieuwe autobelasting de elektrische wagen”

De Waalse regering legde plannen op tafel om de autobelasting te hervormen. Volgens Alain De Jong, journalist bij Gocar, is er niet goed over nagedacht.


Beluister hier het volledige interview met Alain De Jong:


Waarom is dit belangrijk?

Elektrische wagens zijn zwaarder, door de batterij. Belasting heffen op basis van gewicht is geen goed idee, zeggen autofederaties. De Waalse regering wil deze belastinghervorming laten ingaan vanaf 1 juli 2025.

In het nieuws: De Waalse hervorming verandert de Belasting op Inverkeerstelling (BIV), die berekend wordt volgens nieuwe criteria, zoals het gewicht van de auto. Dat is opmerkelijk in het tijdperk van de elektrische auto, die onvermijdelijk zwaarder is dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor.

  • “De Waalse overheid ziet het gewicht van de wagens als een heel belangrijke factor daarbij. Een elektrische wagen is veel zwaarder door de batterij die erin zit. Daardoor worden de elektrische wagens dus sterk gepenaliseerd. Sommige elektrische wagens moeten plots meer belasting betalen dan voorheen, wat helemaal niet de bedoeling is”, verklaart De Jong.
  • “Een van de belangrijkste argumenten voor de autobelasting is dat zwaardere voertuigen de wegen meer beschadigen. Het heeft ook iets te maken met de veiligheid: een zwaardere wagen veroorzaakt bij impact meer schade. Maar dat is naast de kwestie omdat het de bedoeling is om elektrische wagens te ondersteunen. Op die manier zal dat in Wallonië helemaal niet lukken.”
  • “Het voorstel ligt nu op tafel. Door een aantal federaties is erop gewezen dat dit nergens op slaat. Bij een aantal populaire modellen, zoals een Tesla Model 3, gaat de belasting van 61,50 euro naar meer dan 2.000 euro. Dan begraaf je de elektrische wagen”, besluit De Jong.

(evb)

Meer