De Duitse autofabrikant VW Group zal op korte termijn wellicht bevestigen dat zijn dochtermerken Audi en Porsche de toelating krijgen om in de Formule 1 te stappen. Dat hebben een aantal bronnen rond het Duitse concern tegenover de nieuwssite Business Insider gezegd.
De projecten zouden op de eerstvolgende bestuursvergadering van de VW Group worden besproken, maar volgens de bronnen kan er nu al van een goede kans op een positieve beslissing gewag worden gemaakt.
McLaren
Volgens hen zou Audi ongeveer 500 miljoen euro willen bieden voor de renstal McLaren Racing. Porsche zou anderzijds over enkele jaren in een langdurige samenwerking met Red Bull Racing stappen. Volkswagen was nog niet eerder bij de Formule 1 betrokken, maar heeft in het wereldkampioenschap rally al wel een collaboratie met Red Bull opgezet.
Er wordt al langer gesproken over een mogelijk partnerschap van Audi en Porsche met teams die al in de Formule 1 actief zijn. Die strategie is volgens experts voor de merken wellicht de meest waarschijnlijke aanpak om tot de topklasse van de internationale autosport toegang te krijgen.
Berichten over een samenwerking tussen Audi en McLaren werden vorig jaar door beide partijen nog tegengesproken. Zak Brown, chief executive van McLaren Racing, benadrukte daarbij dat het team zeker niet te koop stond en ook niet op zoek was naar verdere financiële partners.
Brown erkende dat er weliswaar enkele gesprekken met Volkswagen waren geweest, maar beklemtoonde tegelijkertijd dat er geen enkele concrete overeenkomst was gesloten.
Duurzaamheid
In november hadden een aantal betrokkenen nog gezegd dat de uiteindelijke beslissing van Volkswagen over een instap in de Formule 1 afhankelijk zou zijn van de vraag of de competitie daadwerkelijk werk zou maken van zijn plannen om over vier jaar op synthetische brandstoffen over te schakelen.
Tevens zou worden gekeken in welke mate McLaren vooruitgang zou boeken met de elektrificatie van zijn voertuigen.
“Geen enkele autobouwer heeft de voorbije jaren meer in de productie van elektrische wagens en batterijen geïnvesteerd dan de VW Group”, stipt het persbureau Reuters aan.
“Die inspanningen moeten het duurzame beleid van de Duitse constructeur illustreren, maar vormen tevens een strategie van het concern om zijn imago, dat door het emissieschandaal van dieselgate zwaar werd geschaad, op te poetsen.”
(am)