Formule 1 positioneert zichzelf als klimaatvriendelijk laboratorium. PR-praatje? Of zit daar wel degelijk iets in?

Een benzineslurpende kolos, een opzichtige, lawaaierige vervuiler, een gigantisch circus dat met vliegtuigen de wereld afschuimt: de Formule 1 heeft een imagoprobleem in het tijdperk van de klimaatcrisis. Maar is dat nog wel een eerlijk oordeel? De sportief directeur van de F1, Ross Brawn, is van mening dat het technologische slagveld van de sport verandert in een milieuwetenschappelijk laboratorium. Een public relations-praatje, of heeft hij een punt?

Waarom is dit belangrijk?

De F1 herpositioneert zichzelf als een testbed om het speelveld voor verbrandingsmotoren op een directe en toepasbare manier te veranderen. Deel uitmaken van een verandering voor de toekomst is de enige hoop van de sport om relevant te blijven en het zou toch een deel van de oplossing kunnen blijken te zijn.

Laten we een kat een kat noemen: de F1 heeft veel te doen om een ​​verschil te maken, maar de sport is een weg ingeslagen die erkenning verdient en misschien zijn we toe aan een herbeoordeling van hoe ze wordt gepercipieerd. Brawn beschrijft de nieuwe richting als zowel commercieel als moreel geïnspireerd: “Ieder denkend mens maakt zich zorgen over klimaatverandering”, zei hij onlangs. “Ik maak me er zorgen over, mijn ingenieurs maken zich er zorgen over – het is iets dat we niet kunnen negeren. Het zou zeer lonend zijn voor de F1 om via de technologie te demonstreren dat we kunnen bijdragen aan de vermindering van broeikasgassen. We hebben een mantra: een F1-fan moet er trots op zijn een F1-fan te zijn. Dat gaat niet alleen over de opwinding op het circuit, maar ook om te laten zien dat de F1 een verschil kan maken in de samenleving. Dat voelen we allemaal oprecht.”

In 2019 heeft de F1 zich ertoe verbonden om tegen 2030 netto CO2-neutraal te zijn. De sport publiceerde een uitgebreid rapport over de impact op het milieu, inclusief de onthulling van de 256.000 ton CO2-uitstoot per seizoen.

In het rapport staat dat 45 procent van de CO2-uitstoot die het F1-circus genereert afkomstig is van lucht-, zee- en wegvervoer dat logistiek nodig is om elke race te organiseren en nog eens 27,7 procent komt van het vervoer van personeel, promotors en partners. Zoals bij alle grote sportevenementen kan dat worden verminderd, maar niet worden geëlimineerd, en de F1 heeft zich ertoe verbonden dit te compenseren met voor het planten van bomen en investeren in technologie die het opvangen van koolstof moet mogelijk maken.

Naar 100 procent duurzame brandstof

Maar waar de F1 echt een verschil kan maken volgens is in het ontwikkelen van nieuwe technologie. De huidige Formule 1-auto’s hebben een thermisch rendement van 52 procent, een cijfer waarvan wordt aangenomen dat het bijna onhaalbaar is en 20 procent hoger ligt dan bij auto’s op de weg. In een verbrandingsmotor wordt uiteindelijk (afhankelijk van het ontwerp van de motor) maar ongeveer 35 procent van de energie die in de brandstof aanwezig is in bewegingsenergie omgezet, de rest wordt via het koelsysteem als warmte afgevoerd. Zelfs theoretisch is het onmogelijk om dit vermijden wegens de tweede hoofdwet van de thermodynamica. In een auto gaat daarna overigens nog eens 5 procent verloren in de wrijving (die overigens ook als warmte afgevoerd wordt) van de transmissie, zodat uiteindelijk 30 procent overblijft voor de voortbeweging. Maar de F1 is er dus al in geslaagd daar meer dan 50 procent van te maken.

Vanaf volgend seizoen introduceert de F1 het gebruik van 10 procent duurzame brandstof. Tegen de tijd dat in 2025 nieuwe motorvoorschriften worden ingevoerd, mag alleen nog 100 procent volledig duurzame brandstof worden gebruikt. Dat is brandstof die bij gebruik geen koolstof uitstoot, gemaakt van ofwel een bio-component die afkomstig is van een biologische bron die niet concurreert met voedselproductie of landgebruik, ofwel een brandstof die gebruik maakt van koolstof die wordt opgevangen en direct uit de lucht wordt verwijderd. In feite is slechts 0,7 procent van de CO2-uitstoot van een heel F1-seizoen afkomstig van de auto’s zelf, maar voor de sport zijn de bredere implicaties van belang.

Waarom niet gewoon elektrisch gaan?

Waarom trouwens niet alles zetten op de Formule E, het volledig elektrische broertje van de F1 dat sterk gegroeid is in populariteit?

De transitie naar elektrisch wordt verwelkomd door Brawn, maar hij gelooft niet dat het een wondermiddel is om de klimaatnoodsituatie op te lossen. Elektrische auto’s hebben stroom nodig, waarvan een groot deel nog steeds afkomstig is van elektriciteitscentrales op fossiele brandstof. Plus: BloombergNEF-onderzoek stelt dat tegen 2030 nog altijd maar 8 procent van de 1,4 miljard auto’s wereldwijd volledig elektrisch zullen zijn. De brandstof die de F1 voorstelt en waar de teams hun motoren op bouwen, richt zich op die 92 procent die dat niet zal doen. Het idee is dat 100 procent volledig duurzame brandstof die vanaf 2025 verplicht wordt in de F1 een zogenaamde “drop-in” is, wat betekent dat ze kan werken in standaardmotoren zonder conversie.

De F1 kan het overheidsbeleid niet veranderen, maar Brawn gelooft dat de sport op korte termijn een onmiddellijk alternatief voor benzine kan bieden voor auto’s op de weg. “Met de gloeiend hete technologiecompetitie in de F1 zullen we er waarschijnlijk sneller vooruitgang boeken dan eender welke andere omgeving die ik kan bedenken”, zegt hij.

“Ingenieurs van een F1-team zijn erg egoïstisch, ze verspillen geen greintje energie aan iets anders dan de auto sneller te laten rijden. Als we ze een uitdaging voorleggen rond deze duurzame brandstofdoelstelling, zullen ze er alles aan doen als ze weten dat dit hen een potentieel concurrentievoordeel zal opleveren.”

Cruciaal is dat het ook een stap kan zijn in de richting van het oplossen van de eigen emissies van de F1 en het meest hardnekkige probleem van de milieu-impact van het wereldwijde transport. Elektrische technologie is momenteel niet efficiënt genoeg om te werken voor zware vrachtwagens over lange afstanden, de scheepvaart of de luchtvaart. Alle drie de sectoren zijn grote vervuilers. Een koolstofarme, duurzame brandstof zou een enorm verschil maken.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20