Openbare omroep VRT wil meer inkomsten uit reclame halen; stoot commerciële rivalen voor het hoofd: “Pax media is al een tijdje klinisch dood”

VRT-CEO Frederik Delaplace wil dat zijn openbare omroep meer advertentiegeld uit de televisiemarkt kan innen. Dat zegt de topman in een interview met De Tijd. Bij de commerciële zijde van de televisie-industrie weerklinkt gemor: “Het is zo al moeilijk genoeg.”

De Vlaamse openbare radio- en televisiezenders halen 60 procent van hun inkomsten uit belastinggeld, en 40 procent uit de vrije markt. Wat dat laatste betreft, staan de middelen echter onder druk door de torenhoge inflatie en het veranderende kijkgedrag, zo stelt de VRT-topman. In een vandaag gepubliceerd gesprek met De Tijd houdt Delaplace een pleidooi om meer reclameboodschappen toe te laten op de openbare omroep. Nu is er nog een plafond ingesteld voor het aantal sponsorboodschappen op de VRT.

“Geld stroomt naar Google en Amazon”

“Het aanbod – wat de commerciële media aan reclame verkopen – is kleiner dan de vraag”, weet Delaplace. “Tv-reclame is maanden op voorhand uitverkocht. Dat betekent dat enkele adverteerders niet bediend kunnen worden. Dat geld stroomt naar buitenlandse spelers, Amerikaanse giganten als Google en Amazon.”

Delaplace betoogt dat een andere invulling van de mix van inkomsten voor de VRT de weg vooruit is. “Ik denk dat daar nog mogelijkheden zitten om de VRT te helpen de financiële uitdaging aan te gaan zonder dat we de commerciële media in de weg lopen”, klinkt het.

De commerciële zenders steigeren bij de gedachte, zo bericht Belga. Achter de schermen klinkt het verwijt dat dit de vrije marktwerking vertroebelt. “Dit zou erop neerkomen dat we het al beperkte geld over drie in plaats van twee moeten verdelen. Terwijl het zo al moeilijk genoeg is. Het geld dat naar het buitenland gaat, gaat sowieso naar het buitenland. Voor wat overblijft, hebben we echt geen extra met overheidsgeld gefinancierde concurrent nodig”, laat een anonieme bron van het persagentschap optekenen.

“Openbare omroep strompelt van rel naar incident”

De VRT haalt de laatste tijd niet vaak om positieve redenen het nieuws – en dat is nog mild uitgedrukt. Het weekblad Humo nam in zijn laatste editie het beleid van de Reyerslaan onder de loep, en stelt zelfs dat de openbare omroep “van rel naar incident strompelt”.

Wat misschien de recente uitlatingen van Delaplace verklaart: een bron van het blad stelt dat de VRT onder ‘s mans bewind op oorlogspad is met zijn commerciële concurrenten. “De pax media? Die is al een tijdje klinisch dood”, klinkt het. Van een samenwerking tussen de VRT en de commerciële mediagroepen zou nog amper sprake zijn.

Recent nog blunderde de VRT met de omstreden financiële documentaire ‘FIRE: vroeg op pensioen’. Eigen onderzoek van de VRT-nieuwsdienst heeft namelijk uitgewezen dat een van de deelnemers aan de docureeks betrokken was bij een Russisch piramidespel. De VRT haalde vervolgens de reeks offline.

Te commerciële koers?

Ook vinden sommigen dat de openbare omroep een veel te commerciële koers vaart. Er wordt bijvoorbeeld op gewezen dat de dansshow ‘The greatest dancer‘ ook door VTM had kunnen gemaakt worden. “Mag ik iedereen die ons aanbod te commercieel vindt aanraden eens te kijken naar ons aanbod? Daarin zie je overduidelijk dat we geen tweede VTM zijn. Een programma als ‘Een nacht in het museum’ brengt kunst en cultuur op een vernieuwende manier die een breed publiek kan boeien”, zo countert Delaplace die kritiek.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.