Vrouwen tonen een groeiende interesse in sport op televisie

Vrouwen tonen een groeiende interesse in sport op televisie. Dat is de conclusie van een onderzoek van consultant Altman Solon, gebaseerd op een enquête bij 18.000 respondenten in zestien landen in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika en Azië.

De onderzoekers stelden vast dat bijna 50 procent van de vrouwelijke televisiekijkers in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland maandelijks minstens een keer een sportuitzending bekijken. In Latijns-Amerika en Azië loopt dat cijfer zelfs op tot bijna 70 procent.

Olympische Spelen

De onderzoekers stelden tevens vast dat bij de vrouwelijke respondenten een groter percentage de Olympische Spelen als hun favoriet sportevenement bestempelen dan bij mannen. Eenzelfde fenomeen kon voor de World Cup in de internationale voetbalsport, zowel voor mannen als vrouwen, worden vastgesteld.

Anderzijds bleek dat competities en nationale teams in de vrouwensport, waaronder het voetbal en het tennis, bij vrouwelijke kijkers weliswaar een toenemende populariteit genieten, maar toch nog vaak achterop blijven tegenover de competities voor mannen.

Dit fenomeen moet volgens de onderzoekers wellicht worden toegeschreven aan een relatief gebrek aan de uitzending van wedstrijden op televisie en beperkte marketingbudgetten om de aandacht op de speelsters te richten.

Altman Solon schuift daarbij de Women’s Super League (WSL) in het Engelse voetbal als een potentieel model voor vrouwencompetities over de hele wereld naar voor. De competitie heeft een contract voor drie jaar gesloten met de BBC en Sky Sports.

“We bemerken een duidelijke groeiende interesse van rechthebbenden en investeerders in vrouwencompetities”, betoogt Ian Lube, hoofdanalist bij Altman Solon, daarbij.

Serena Williams

Het rapport brengt tevens naar voor dat vrouwelijke sportfans een toenemende belangstelling tonen voor de Amerikaanse topcompetities en het Europese voetbal. Op het gebied van populariteit wordt de kloof met het mannelijke publiek steeds kleiner.

In de Verenigde Staten schoven 56 procent van de vrouwelijke fans de National Football League (NFL) als hun favoriete televisiesport naar voor. Bij het manneliijk publiek werd een score van 68 procent opgetekend. De Major League Baseball (MLB) haalde bij vrouwen en mannen respectievelijk een populariteitsniveau van 50 procent en 57 procent.

In het Verenigd Koninkrijk noemde 50 procent van de vrouwelijke kijkers zich een fan van de Premier League, terwijl bij het mannelijk publiek een score van 68 procent kon worden opgetekend. In Duitsland toonde de interesse in de Bundesliga een respectievelijke score van 55 procent en 68 procent.

Uit het onderzoek blijkt ook een sterke internationale belangstelling voor vrouwelijke topsporters. Tennisvedette Serena Williams geniet met een score van bijna 40 procent bij de wereldwijde sportfans de grootste populariteit.

Naomi Osaka, eveneens een topspeelster uit het tennis, haalt een score van ongeveer 25 procent. Dat geldt ook voor de Amerikaanse vrouwelijke voetbalsterren Alex Morgan en Megan Rapinoe.

Groei

Altman Solon concludeert dat de interesse in vrouwensporten zal blijven groeien naarmate de rechtenhouders, de mediapartners en de sponsors in het bereiken van de vrouwelijke fans investeren.

Gewezen wordt daarbij ook naar een aantal recente onderzoeken, waaruit blijkt dat de fans een grotere betrokkenheid tonen bij merken en sponsors die aan vrouwensporten zijn gelinkt.

Bovendien merkt Altman Solon op dat de sportconsumptie op televisie bij vrouwen meer gekoppeld is aan evenementen dan bij mannen. “Dit biedt een opportuniteit om occasionele vrouwelijke supporters tot loyale fans en regelmatige kijkers om te vormen”, luidt het.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20