Vrachtwagens van 7 verschillende fabrikanten testen rijden in konvooi

Vrachtwagens rijden in de toekomst mogelijk in een konvooi kort op elkaar over de weg, waarbij ze via communicatiesystemen onderling informatie uitwisselen. Gaan we remmen of optrekken of houden we dezelfde snelheid? Een demonstratie met het zogenoemde platooning waar verschillende truckfabrikanten aan meewerkten, is succesvol verlopen.

Zeven vrachtwagens van Daf, Daimler, Iveco, MAN, Renault, Scania en Volvo reden bij de demonstratie vlakbij Barcelona voor het eerst ‘in een treintje’ samen in een volledig gecoördineerd peloton. 

Door platooning wordt brandstof bespaard. De trucks rijden zo kort op elkaar dat er minder windweerstand is. Ook moet het de verkeersveiligheid verbeteren.

Er is drie jaar aan het project, dat deels betaald werd met een Europese subsidie, gewerkt. Belangrijk is een speciaal communicatiesysteem dat informatie uitwisselt. “Het verbetert het brandstofverbruik, de  verkeersveiligheid en maakt het logistieke proces efficienter”. stelt  projectcoordinator Marika Hoedemaeker.

Verschil met adaptive cruise control

Het het project waren 22  partijen betrokken. “Er is een groot verschil met adaptive cruise control”, zegt woordvoerder Maarten Lörtzer van TNO. Bij adaptive cruise control, waar tegenwoordig veel luxe moderne auto’s mee zijn uitgerust, worden camera’s en radar gebruikt. De achteropkomende auto ziet of de auto voor hem remt of dat de afstand juist groter wordt en past de snelheid dus aan. 

Daar zit steeds een vertraging in, waardoor bijvoorbeeld de zevende auto in de rij sterk vertraagd reageert op wat er voor hem gebeurt. Die vertraging is er bij platooning niet. Lörtzer: “De vrachtwagens communiceren continu met elkaar. De voorste truck is leidend en geeft aan, ik ga nu remmen, we rijden deze route en in deze snelheid. De rest past zich dan aan.”

Er is onder meer gewerkt aan een veilig communicatiesysteem dat volgens TNO bestand is tegen hackers.

Koppelen bij Antwerpen

“Ook kan strategische informatie worden uitgewisseld. Stel dat er twee chauffeurs naar het Franse Dijon moeten, maar de een vertrekt vanuit Rotterdam en de ander vanuit Breda. Dan kunnen de vrachtwagens onderling informatie uitwisselen. Om één uur zijn we als we deze snelheid en route aanhouden beiden bij Antwerpen waar we kunnen koppelen en verder kunnen rijden,” aldus de TNO-woordvoerder.

De voordelen liggen voor de hand, vindt TNO. “De chauffeur moet nog wel sturen, maar heeft er een extra hulpmiddel bij. Bij de demonstratie van vorige week is bewezen dat de diverse merken vrachtwagens samen kunnen werken. We gaan er nu mee verder.”

Er moet onder meer gekeken worden wat er gebeurt als auto’s in willen voegen tussen de vrachtwagens in. “Op de snelweg zelf zullen automobilisten dat niet doen, omdat de vrachtwagens zo kort op elkaar rijden. maar bij een oprit of afrit moet je ze wel de gelegenheid geven.”

Meer