De verkoop van tweedehands motorfietsen sprong in november 37 procent hoger tegenover een jaar eerder, meldt mobiliteitsfederatie Traxio.
Daarmee zet de tweedehands motorfiets zijn opmars tijdens de coronamaanden stevig door. De verkoop lag tussen januari en november 7,2 procent hoger dan dezelfde periode een jaar eerder, tegenover een daling met 1,1 procent voor nieuwe motorfietsen. De drie populairste merken zijn Honda, Yamaha en BMW. De belangrijke 125cc-klasse, die goed is voor een marktaandeel van 27 procent op de tweedehandsmarkt en ook veel scooters omvat, groeit zelfs met meer dan 10 procent.
Hetzelfde fenomeen is aan de gang in Nederland. Daar wisselden dit jaar al 13 procent meer gebruikte motorfietsen van eigenaar tegenover een jaar eerder.
Alleen naar het werk
Verschillende factoren spelen mee. Omdat sommige mensen liever niet per bus, tram of trein naar het werk gaan uit vrees voor een coronabesmetting, gaan ze op zoek naar een betaalbaar individueel alternatief en komen ze uit bij een tweedehands motorfiets. Ritjes met de moto in het weekend winnen ook aan populariteit als manier om te ontspannen.
Door leveringsproblemen als gevolg van de coronacrisis is het aanbod aan nieuwe motorfietsen wat beperkter, wat in het voordeel speelt van de occasiemarkt. Aan de verkoperskant zijn eigenaars sneller geneigd hun stalen ros te verkopen, omdat er goede prijzen te krijgen zijn.
‘Net als de fiets kan de motorfiets op veel bijval rekenen in deze corona-tijd. Reizen in eigen land of de naburige landen, alsook het gebruik ervan voor individueel woon-werkverkeer, is niet vreemd aan dit succes’, zegt Traxio. De piek in de verkoop van een alternatief, de snelle e-bike of ‘speed pedelec’, is intussen voorbij, zo blijkt nog. De meerverkoop tijdens de zomer zet zich in het najaar niet door.
Koning auto hoeft zich niet meteen bedreigd te voelen door de motorfiets. Er rijden bijna 500.000 motorfietsen, scooters en andere varianten rond in België, tegenover 5,9 miljoen wagens.