Key takeaways
- Amerikaanse tarieven en vertragingen bij Porsches overstap naar elektrische voertuigen drukten Volkswagen in het derde kwartaal van 2025 tot een verlies van 1,3 miljard euro.
- Om deze verliezen tegen te gaan, zal Volkswagen kostenbesparende maatregelen doorvoeren, waaronder het schrappen van banen en productieverminderingen.
- De onzekerheid rond de levering van halfgeleiders door Nexperia, een Chinese fabrikant, vormt een uitdaging voor de toekomstige prestaties van Volkswagen.
Volkswagen, de Duitse autofabrikant die bekend staat om zijn merken Porsche, Bentley en Audi, rapporteerde een verlies van 1,3 miljard euro in het derde kwartaal van 2025. Dit is het eerste kwartaalverlies sinds het begin van de Covid-19 pandemie.
Verschillende factoren
Het bedrijf schrijft de financiële vertraging toe aan twee belangrijke factoren: hogere handelstarieven die de Verenigde Staten onder president Donald Trump heeft opgelegd en tegenslagen bij de overgang van Porsche naar elektrische voertuigen. Volkswagen schat dat deze Amerikaanse tarieven het bedrijf 5 miljard euro per jaar zullen kosten door verminderde verkopen op de Amerikaanse markt.
In reactie hierop is Volkswagen van plan om grote kostenbesparende maatregelen door te voeren, waaronder het schrappen van banen. Het doel is om de verliezen als gevolg van de handelsheffingen te compenseren door rigoureuze efficiëntieverbeteringen en innovatieve benaderingen.
Volkswagen kondigt grootschalige herstructurering aan
Vorig jaar kondigde Volkswagen een uitgebreid herstructureringsplan aan waarbij 35.000 Duitse werknemers over een periode van vijf jaar ontslagen zullen worden om 4 miljard euro aan jaarlijkse besparingen te realiseren. De herstructurering houdt ook in dat de productie met ongeveer 700.000 voertuigen per jaar wordt verminderd en dat de productie van de iconische VW Golf van Duitsland naar Mexico wordt verplaatst.
Een last van 4,7 miljard euro met betrekking tot Porsche in het derde kwartaal had ook invloed op de financiële prestaties van Volkswagen. Porsche heeft zijn ambitieuze overgang naar de verkoop van elektrische auto’s uitgesteld vanwege de trage ontwikkeling van de EV-markt. Als gevolg hiervan is het bedrijf nu van plan om door te gaan met het produceren van benzineauto’s “tot in de jaren 2030”, een verandering ten opzichte van de eerdere doelstelling om tegen 2030 80 procent van de verkoop uit auto’s op batterijen te laten bestaan.
Problemen met de toeleveringsketen van halfgeleiders
De laatste keer dat Volkswagen een kwartaalverlies boekte, was in het tweede kwartaal van 2020, aan het begin van de Covid-19 pandemie, met een verlies van 2,4 miljard euro. Vooruitkijkend erkent Volkswagen dat zijn prestaties afhangen van het veiligstellen van voldoende leveringen van halfgeleiders, vooral gezien de onzekerheid rond de cruciale levering van de Chinese fabrikant Nexperia. De recente interventie van de Nederlandse regering in een Nexperia-fabriek om redenen van nationale veiligheid heeft tot spanningen geleid met de Chinese eigenaars van het bedrijf, waardoor de toeleveringsketen van halfgeleiders nog ingewikkelder is geworden.
Na de aankondiging daalden de aandelen van Volkswagen licht met ongeveer 0,9 procent in de vroege handel. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

