Voetbalclub PSV laat zich door nieuwe sponsor uitbetalen in Bitcoin

De Nederlandse topvoetbalclub PSV Eindhoven heeft een nieuwe sponsor: het lokale crypto-handelsplatform Anycoin Direct. De club zal door het platform een onbekend bedrag aan Bitcoin (BTC) worden uitbetaald.

Waarom is dit belangrijk?

Het aantal Europese voetbalclubs dat op de een of andere manier innovaties uit de crypto-industrie omarmt, blijft maar toenemen. Zo raakte eerder nog bekend dat PSG nieuwe steraankoop Lionel Messi in cryptomunten ging uitbetalen. Ook is er het blockchain-platform Socios, waarop fan tokens van verschillende clubs worden aangeboden. Arsenal en Manchester City zijn de laatste in het rijtje clubs dat met Socios een samenwerking is aangegaan.
  • Anycoin Direct zal nu een officiële partner van PSV zijn voor de komende twee seizoenen, “om het crypto-bewustzijn te helpen groeien in heel Europa”.
  • Door gebruik te maken van de diensten van het cryptoplatform, zal PSV het totale sponsorbedrag in Bitcoin kunnen ontvangen.
    • Hierdoor is het de eerste grote voetbalclub in de Europese Unie die sponsoring in cryptomunten betaald krijgt.
  • Frans Janssen, commercieel directeur van PSV, heeft naar verluidt direct Bitcoin-portemonnees aangemaakt nadat de deal was gesloten. Hij juichte de ontwikkelingen als volgt toe: “Als club in het hart van de Brainport-regio (toptechnologieregio, red.) zijn we altijd bezig met innovatie, cryptovaluta past goed in dit plaatje.”

NFT’s en fan tokens

Eerder dit jaar, in april, experimenteerde PSV met non-fungibele tokens (NFT) door een digitale versie van de gewonnen Europacupfinale van 1988 te veilen. Om het belang van de overwinning voor de club aan te geven, was de NFT ook vergezeld van een officieel certificaat, ondertekend door Hans van Breukelen, de doelman die in het kampioenselftal speelde.

Van alle use cases van crypto, zetten voetbalclubs echter het meest in op fan tokens. Nieuwe organisaties die zich op deze markt begaven zijn de clubs Arsenal en Manchester City. Ze doen dat beide in samenwerking met het fan engagement-platform Socios.

Arsenal lanceerde de AFC-fan token om haar wereldwijde fanschare te laten participeren in clubbeslissingen via online polls. Ook Manchester City’s fan token zal supporters toegang geven tot beloningen, promoties en clubbeslissingen via polls. Beide tokens zijn gebaseerd op de Socios-blockchaintechnologie.

Lees ook:

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.