​​Vliegtuigbouwer Airbus wil productie verder opdrijven

De Europese vliegtuigbouwer Airbus wil dit jaar in totaal 720 vliegtuigen afleveren. Daarmee hoopt Airbus de productie opnieuw verder te kunnen opdrijven. Het voorbije jaar moesten de productiedoelstellingen immers enkele keren naar beneden worden bijgesteld. Met een hogere productie hoopt Airbus echter te kunnen inspelen op de groeiende vraag van de luchtvaartmaatschappijen, die meer vliegtuigen nodig hebben om aan de vraag naar reizen bij het wereldwijde publiek te kunnen voldoen.

Waarom is dit belangrijk?

Airbus heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van bijna 58,8 miljard euro. Dat betekende een stijging met 13 procent tegenover het jaar voordien. De winst liep met 23 procent op tot ruim 4,3 miljard euro. Het orderboek van Airbus had eind vorig jaar een waarde van 449,2 miljard dollar. Dat vertegenwoordigde een stijging met 13 procent tegenover twaalf maanden voordien.

Problemen met toeleveringsketen: Ook de vliegtuigindustrie werd geconfronteerd met een reeks onderbrekingen in de toeleveringsketen.

  • Het probleem bracht Airbus er onder meer toe de productie van het type A320neo, het meest succesvolle model uit de portfolio van de Europese vliegtuigbouwer, te vertragen.
  • Momenteel worden maandelijks gemiddeld vijfenveertig exemplaren van het toestel aan klanten geleverd.
    • De vliegtuigbouwer hoopte die productie tot vijfenzestig toestellen per maand te kunnen opvoeren, maar die ambitie wordt nu naar eind volgend jaar verschoven.
    • Tegen het midden van dit decennium zou een maandelijks productie van gemiddeld vijfenzeventig exemplaren van de A320neo moeten kunnen worden bereikt.
  • Guillaume Faury, topman van Airbus, stelde dat het bedrijf zich aan de bestaande realiteit aanpast. Experts beklemtonen dat Airbus momenteel maandelijks vijfenveertig exemplaren van het type A320neo produceert.

Doelstellingen: Airbus leverde vorig jaar in totaal 661 toestellen af. Dat vertegenwoordigde een stijging met 8 procent tegenover het jaar voordien.

  • Toch bleef dat aantal verder onder de oorspronkelijke doelstellingen, waarbij Airbus al had aangegeven ook het voorbije jaar 720 vliegtuigen te zullen afleveren.
    • Die ambities waren eerder al tot maximaal 700 toestellen teruggebracht, maar tegen het einde van jaar liet de Europese vliegtuigbouwer ook die plannen vallen.
    • In een commentaar op de resultaten over het voorbije jaar stelde Faury dat die vertraging moest worden toegeschreven aan een ongunstige bedrijfsomgeving, waardoor de toeleveringsketen zich niet in het verwachte tempo kon herstellen. 
  • Airbus bevestigde verder ook de productie van het widebody-type A330neo volgend jaar te zullen opvoeren en drie tot vier toestellen per maand te willen leveren. Tevens werd aangekondigd dat de productie van het type A350 van zes naar negen exemplaren zou worden opgevoerd.
    • “De beslissing van Airbus om de productie van dit type vliegtuigen op te voeren tot een niveau dat ook al voor de uitbraak van de coronacrisis werd opgetekend, weerspiegelt de groeiende vraag naar widebody-toestellen”. zeggen experts.
    • Waarnemers hadden eerder geopperd dat de productie van het type A350 de volgende twee jaar wellicht op een volume van zes toestellen per maand stabiel zou blijven. Dit jaar zou er sprake zijn van een gemiddelde van 5,6 toestellen per maand.

Defense & Space: De activiteiten van Airbus op het gebied van defensie en ruimtevaart moesten met een moeilijk jaar afrekenen.

  • Het bedrijf maakte bekend op de productie van zijn militaire vrachttoestel A400M een nieuwe last te nemen. Het programma heeft de Europese vliegtuigbouwer vorig jaar in totaal 447 miljoen euro aan afschrijvingen gekost.
  • Daarnaast verloor Airbus in december bij een mislukte missie van een Italiaanse Vega C-raket ook nog twee beeldsatellieten.

Airbus noteerde het voorbije jaar 820 nieuwe orders. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling liepen op van 2,7 miljard euro naar 3,1 miljard euro.

Meer