Virtuele realiteit moet van HS2 een van de meest betrouwbare spoorlijnen in de wereld maken

Virtuele realiteit en realtime monitoring door sensoren die in de infrastructuur van de High Speed Two (HS2) zijn ingebouwd, zullen helpen om de nieuwe hogesnelheidslijn van het Verenigd Koninkrijk tot een van de meest betrouwbare spoortrajecten ter wereld te maken. De technologie zal worden ingebouwd in de rails, bruggen en bovengrondse hoogspanningslijnen van het netwerk.

De HS2 is een geplande hogesnelheidslijn tussen Londen en Manchester. De verbinding vormt de tweede hogesnelheidslijn in het Verenigd Koninkrijk. Het eerste traject verbindt de Kanaaltunnel met Londen.

Driedimensionale replica

De ontwerpen van het nieuwe traject kwamen met behulp van geavanceerde computerprogramma’s tot stand. De data zullen zowel worden gebruikt om de aanleg van de HS2 te ondersteunen als om een digitaal evenbeeld van de spoorlijn te bouwen. Die driedimensionale replica, opgebouwd in de virtuele reality, zal tot in de kleinste details alle elementen van de fysieke constructie kopiëren.

Tijdens de bouw van de HS2 zullen duizenden sensoren vanop afstand de operaties – vergelijkbaar met de Formule 1 en de luchtvaart – in de infrastructuur van de spoorweg worden ingebouwd. “Dit wordt een spoorwegversie van het zenuwstelsel van het menselijk lichaam”, voeren de ontwerpers aan.

“Deze sensoren zullen worden gebruikt om potentiële storingen te voorspellen en te voorkomen. Daardoor zal de betrouwbaarheid van de lijn en uiteindelijk de stiptheid van de dienstverlening aan het publiek worden ondersteund.”

“Door de toepassing wordt een volledig virtuele versie van de nieuwe spoorverbinding gecreëerd”, zeggen de ontwerpers nog. “De gegevens die door de sensoren aan boord van de treinen worden verzameld, worden rechtstreeks doorgestuurd naar het Network Integrated Control Centre (NICC) van de H2S op Washwood Heath in Birmingham.”

“Daar zullen de ingenieurs en de onderhoudsteams de gegevens met behulp van kunstmatige intelligentie analyseren om de prestaties van het netwerk op te volgen.” 

Kostenbesparing

“Wanneer een probleem wordt gedetecteerd, zal het onderhoudsprogramma worden geactiveerd. Maar vooraleer de technici ter plaatse worden gestuurd, zullen zij in het controlecentrum met headsets, uitgerust met virtuele realiteit, de knelpunten analyseren”, verduidelijkt David White, bij HS2 hoofd strategische planning.

“Dit biedt hen de mogelijkheid een inzicht te verwerven in de potentiële problemen en in sommige gevallen een oplossing uit te werken zonder zich fysiek ter plaatse te hoeven begeven.”

“Hierdoor wordt het mogelijk om onderdelen te herstellen of vervangen wanneer een teken van problemen opduikt in plaats van gebruik te maken van een doorlopend programma waarbij op geregelde tijdstippen ingrepen worden voorgeschreven”, stipt White nog aan.

“Hierdoor kan de operationele levensduur van het materiaal met maanden of zelfs jaren worden verlengd. Dit kan een belangrijke kostenbesparing opleveren, zorgt dat er minder materiaal naar de afvalverwerking moet worden gestuurd en zal de ecologische voetafdruk van het onderhoud verkleinen, terwijl tegelijkertijd een hoog niveau van klantenservice kan worden gegarandeerd.”

Meer