Sparki zet ultrasnel laadstation op de kaart in Frunpark Châtelineau

De installatie van laadpalen in Wallonië moet hiermee in stroomversnelling komen

Het eerste ultrasnelle oplaadstation voor elektrische auto’s in België werd op 31 mei ingehuldigd op het retailpark Frunpark in Châtelineau, vlakbij Charleroi. Het bestaat uit twee oplaadpunten van de start-up Sparki die elk vier voertuigen tegelijk kunnen opladen, met een totale capaciteit van 720 kW. En de uitrol van deze snelle laadpunten zou nu in een stroomversnelling moeten komen, zeker in Wallonië waar de laadinfrastructuur een inhaalbeweging moet maken dankzij de recente investering van Wallonie Entreprendre, Ethias en Gridlink in Sparki. De eigenaar van het Frunpark in Châtelineau, De Vlier zal alvast zijn duit in het zakje doen door deze laadpalen in al zijn retailparken te installeren.

Versnelling

Eind 2022 kwam de Waalse minister van Energie, Klimaat, Mobiliteit en Infrastructuur, Philippe Henry met een plan naar buiten om tegen 2026 over 6.000 oplaadpunten voor elektrische voertuigen gelijkmatig verspreid over Wallonië te kunnen beschikken. Hij was dan ook opgetogen met de installatie van de twee oplaadpunten van Sparki in Châtelineau want hij beseft dat de ontwikkeling van oplaadinfrastructuur een obstakel blijft voor de adoptie en ontwikkeling van elektrische auto’s. ‘Voordat de particuliere oplaadpunten worden aangepakt, zullen de openbare oplaadpunten strategisch worden geplaatst op de meest geschikte plaatsen. Een ideale oplossing is alvast om laadstations te installeren op de parkings van retailparken zoals het Frunpark Châtelineau, waar 700 parkeerplaatsen zijn, of grote supermarkten, omdat mensen dan hun auto kunnen opladen en tegelijkertijd boodschappen kunnen doen.’

Ook staatssecretaris voor Relance en Strategische Investeringen in de federale regering, Thomas Derwinne, stak zijn enthousiasme met de installatie niet onder stoelen of banken. ‘De overheid heeft haar rol te spelen door samen met privé-spelers te investeren in de energietransitie en mobiliteit. Als kind van de streek doet het me ook plezier te zien dat de ultrasnelle laadpaal van Sparki, die 3 keer sneller blijkt te zijn dan de snellader van Tesla, als eerste in de regio van Charleroi is geïnstalleerd.’

Extra financiële mogelijkheden

Peter Buyckx, CEO van Sparki voegt eraan toe dat hij met deze installatie in Châtelineau een versterking van de densiteit van laadpalen in Wallonië op gang wil schieten, want tot nu toe is dat achter gebleven. ‘Ons doel bij Sparki is om het snelste oplaadnetwerk in België, en vooral in Wallonië, te ontwikkelen en uit te rollen. En daarvoor is het noodzakelijk om partnerships af te sluiten zoals met de projectontwikkelaar De Vlier en goed samen te werken met zoals met netbeheerder Ores. Dit alles past in ons streven om de overgang naar elektrische mobiliteit te versnellen.’ Voorts wijst hij op twee specifieke aspecten van zijn laadpalen. ‘Eerst en vooral het laadvermogen: op 5 minuten tijd kunnen ze een EV voor 300 kilometer opladen. Ten tweede kan één laadpaal 4 auto’s tegelijk opladen.’ 

Sparki is sinds maart 2024 in handen van de energiemakelaar en zonnepaneleninstallateur Gridlink. Deze laatste plant investeringen ter waarde van 100 miljoen euro in Sparki om in België 1200 ultrasnelle laadpunten te kunnen installeren, ook tragere laadpalen zullen in het aanbod van de groep zitten. ‘De energietransitie is een enorme opportuniteit op alle vlakken. Het rendement van het project in Châtelineau is er meteen, zowel voor het klimaat als op financieel vlak,’ benadrukt co-CEO van Gridlink, Luc Demeyere. En Gridlink is niet de enige investeerder, in april 2024 is daar ook publieke investeringsmaatschappij Wallonie Entreprendre (WE) en de verzekeringsgroep Ethias bijgekomen. Olivier Bouchat van WE onderstreept dat om de doelstelling van 2026 te halen er op zoek is gegaan naar spelers die dit mede zouden kunnen waarmaken. ‘We zijn dan ook uitgekomen bij Sparki. Onze investering is bedoeld om het Sparki mogelijk te maken om sneller te kunnen groeien in Wallonië.’ Bouchat geeft tevens aan dat WE een langetermijninvesteerder is en met Sparki voor de lange termijn is zee is gegaan. Voor Joris Laenen, Chief Investment & Life Officer bij Ethias, is het belangrijk om als institutioneel investeerder aanwezig te zijn in de volledige keten van alternatieve energie zoals energietransport, opslag via batterijen en laadpaalinfrastructuur. ‘Onze investering in Sparki moet dan ook in dit licht worden gezien. We doen echter meer dan het enkel geld toestoppen: we staan Sparki bij in zijn zoektocht naar partnerships, zeker op het vlak van publieke partners en locaties zoals zakenparken of retailparken zoals deze in Châtelineau.’ 

Extra partner

Peter De Roo, CEO van De Vlier dat eigenaar is van Frunpark Châtelineau, wijst erop dat mobiliteit en toegankelijkheid altijd zeer belangrijk voor het Frunpark-concept zijn geweest. ‘En we denken altijd na wat we kunnen toevoegen aan onze retailparken om een bezoek aantrekkelijker te maken en dan zijn we automatisch uitgekomen bij laadpalen.’ Hij wil trouwens al zijn retailparken met snellaadpalen van Sparki voorzien. ‘Op het programma staan Sambreville, daarna Izegem en ook Bertrix. Bezoekers van onze retailparken die snel een boodschap komen doen, zullen met die Sparki-laadpalen aan hun trekken kunnen komen.’ Hij merkt ook op dat in zijn buitenlandse retailparken, zoals in Oostenrijk en Frankrijk, er al vroeger laadpalen werden geplaatst maar dat het tot nu toe enkel trage laadpalen zijn. ‘Maar ook in onze Belgische retailparken zullen tragere laadpalen worden voorzien. De komende jaren gaan we sowieso de laadpaalinfrastructuur op deze sites verder blijven uitbreiden. We moeten volop gaan voor een combinatie van laadmogelijkheden zodat er voor elk wat wils is. Een dergelijk aanbod zal sowieso ten goede komen aan onze winkels in het park.’

Meer