Virtuele Formule 1-races lokken miljoenen kijkers

Formula One heeft met virtuele autoraces gedurende de coronacrisis op televisie en digitale platformen in totaal 30 miljoen kijkers aangetrokken. Dat blijkt uit cijfers die door de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) zijn gepubliceerd.

Woordvoerders van Formula One spreken dan ook een gigantische belangstelling, waardoor het initiatief een groot succes werd.

Leemte

‘Door de uitbraak van de coronapandemie zag de Formule 1 zich verplicht de wedstrijden gedurende het eerste gedeelte van het autosportseizoen op te storten,’ zegt Julian Tan, directeur digitale projecten en eSports bij Formula One.

‘Gekeken werd op welke manier die leemte gedeeltelijk zou kunnen worden opgevuld. Beslist werd uiteindelijk onder de titel F1 Esports – Virtual Grand Prix Series een virtuele versie van de races te organiseren. Dat initiatief blijkt door de autosportliefhebbers op heel wat bijval te zijn ontvangen.’

‘De F1 Esports – Virtual Grand Prix Series werd in het leven geroepen om de fans toe te laten om, ondanks de coronacrisis, toch hun sport te kunnen blijven volgen,’ benadrukt Tan. ‘Op die manier konden ze ook hun favoriete piloten aan het werk blijven zien.’

‘Ook de piloten toonden een grote interesse in het project. In totaal hebben elf racers uit de Formule 1 – dat is de helft van het totale veld dat dit jaar was ingeschreven – aan minstens één virtuele wedstrijd deelgenomen. De racers kregen bovendien het gezelschap van een aantal beroemdheden uit onder meer andere sporttakken en de muziekwereld.’

De reeks virtuele races werd midden juni afgesloten. In totaal werden acht races en enkele andere wedstrijden georganiseerd. ‘Daarbij werden op televisie en digitale platformen 30 miljoen kijkers geregistreerd,’ aldus Tan.

‘Op de digitale platformen werden 21,8 miljoen kijkers geteld. De wedstrijden werden onder meer gevolgd op kanalen van de Formula One op YouTube, Twitch, Facebook, Weibo of Huya. Op televisie werden de wedstrijden wereldwijd nog eens door vijf miljoen fans bekeken.’

De wedstrijden behoorden op YouTube in vele landen ook tot de meest succesvolle sportvideo’s die tijdens deze periode werden gelanceerd. Daarnaast genereerden de virtuele wedstrijden op allerhande platformen nog eens 695 miljoen impressies. Videocontent registreerde 85 miljoen kijkers.

Interactie

‘Het initiatief heeft echter niet alleen de grote populariteit van de Formule Eén bevestigd,’ benadrukt Tan. ‘De virtuele wedstrijden hebben een aantal piloten de mogelijkheid geboden om hun interactie met de fans op een hoger niveau te tillen. Piloten zoals Charles Leclerc, George Russell, Lando Norris en Alex Albon registreerden op hun persoonlijke accounts op Twitch gezamenlijk een bijkomend publiek van 2,7 miljoen kijkers.’

Een aankondiging voor de deelname van Rode Duivel Thibaut Courtois

Tan voegt er nog aan toe dat topsporters uit andere disciplines – zoals de voetballers Thibaut Courtois en Sergio Aguero – eveneens een belangrijke bijdrage tot het succes van het initiatief hebben geleverd.

‘Door het succes van de virtuele wedstrijden heeft het officiële videogame F1 2019 in gestreamde uren zelfs een stijging met 1.000 procent laten optekenen,’ benadrukt Tan nog.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.