Vertrouwen van Europese consumenten en bedrijven op hoogste punt sinds dotcombubbel: dreigt oververhitting economie?

Een belangrijke Europese barometer bevestigt wat al enkele maanden geregistreerd wordt: het wegebben van de coronazorgen in de EU leidt tot ongezien optimisme bij consumenten en bedrijven, zelfs al zijn alle corona-donderwolken nog niet verdreven.

Waarom is dit belangrijk?

Het almaar grotere optimisme kan leiden tot een forse stijging van de economische vraagzijde. Als het aanbod niet kan volgen, dreigt oplopende inflatie.

‘Don’t worry, be happy’ De Economic Sentiment Indicator (ESI) klimt deze maand naar 117 punten. Dat is 3 punten meer dan in mei en het hoogste peil in 21 jaar. Het gaat om een barometer van de Europese Commissie die het vertrouwen bij zowel consumenten als bedrijven meet in de Europese Unie. Het vertrouwen van de industrie steeg voor de zevende keer op rij, vooral omdat de orderboeken weer gevuld raken. Consumenten zagen de situatie voor de vijfde maand op rij zonniger in en ook de winkelsector is almaar positiever gestemd.

Een veelzeggend precedent. Alleen in mei 2000 was het economische optimisme in Europa nog groter. Wel wat onheilspellend: dat was de piek van de dotcomgekte, die daarna uitmondde in een dramatische val van een heleboel internetbedrijfjes en uiteenspattende beursbubbels.

Maar kan de aanbodzijde wel volgen? De vertrouwensindicatoren stemmen economen optimistisch over de Europese groei in het tweede kwartaal, maar ze waarschuwen wel voor krapte aan de aanbodzijde van de economie. Er zijn nog altijd bottlenecks in de toeleveringsketen van sommige sectoren, een erfenis van de coronamaanden. Voeg daar een piekende vraag aan toe, en het is niet uitgesloten dat sommige Europese industriebedrijven langer dan verhoopt moeten wachten op hun onderdelen.

Inflatie richting 2 procent. Zowel bedrijven als consumenten verwachten stijgende prijzen in de komende maanden.

  • De coronaregels die nog steeds in de horeca en andere dienstensectoren gelden, leiden tot stijgende kosten die doorgerekend worden aan de eindklant. Heropeningen leiden tot eenmalige tariefverhogingen, ook ‘kappersinflatie’ genoemd.
  • De economen van ING verwachten de komende maanden een Europees inflatieniveau rond 2 procent.
  • De Belgische inflatie klokte in juni af op 1,63 procent, meldt het statistiekenbureau Statbel. De snel stijgende trend is onmiskenbaar. In mei bedroeg de inflatie 1,46 procent, in april 1,23 procent.
  • Volgens economen zal veel afhangen van de olie- en andere energieprijzen in de komende maanden. Als die ook snel gaan stijgen, schiet de inflatie de hoogte in. Maar als ze gaan dalen, hebben ze een kalmerend effect op de algemene inflatie.
  • Tijdens de coronacrisis vorig jaar lagen die energieprijzen erg laag. Dat maakt dat aardgas vandaag meer dan 25 procent duurder is dan een jaar geleden, en elektriciteit meer dan 10 procent. Diesel en benzine tanken kost vandaag zo’n 16 procent meer.

De dreiging van de Delta-variant. De Europese economie lijkt goed op weg naar een uitstekend tweede en derde kwartaal. Sommige modellen voorspellen dat het Europese toerisme rond augustus weer op 75 procent of meer van zijn precrisisniveau zal draaien. Al is er een grote donderwolk: de Delta-variant. Als die leidt tot de terugkeer van sommige coronarestricties en nog meer reisbeperkingen dan vandaag al het geval is, kan dat leiden tot een zwak toeristisch zomerseizoen en een brutale reality check voor de euforische Europese consument. (mah)

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten