Verliezen Chinese luchtvaart lopen verder op; lockdowns remmen heropleving af

De drie grootste luchtvaartmaatschappijen van China hebben tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een gezamenlijk verlies van 28,4 miljard yuan (4,11 miljard euro) moeten melden. Dat hebben analisten van het persbureau Reuters gemeld.

Opgemerkt wordt dat de verliezen van maatschappijen tegenover de eerste drie maanden van dit jaar nog verder zijn opgelopen, waarbij gewezen wordt naar ernstige onderbrekingen – onder meer als gevolg van lockdowns in de strijd tegen de coronapandemie – in het reisverkeer.

Shanghai

“China voert een bijzonder strikt beleid om de verspreiding van het virus Covid-19 in te dammen”, merken de analisten op. “Ook bij de identificatie van een aantal gevallen dat op wereldschaal bijzonder beperkt blijft, wordt er resoluut naar een strikte lockdown gegrepen.”

“Daardoor worden de Chinese luchtvaartmaatschappijen geregeld gedwongen hun activiteiten in de betrokken delen van het land te onderbreken. Dat binnenlandse verkeer was echter voor de sector de belangrijkste inkomstenbron. Het internationale vliegverkeer bleef immers nog grotendeels achterwege.”

China Eastern Airlines boekte het tweede kwartaal van dit jaar een nettoverlies van 10,9 miljard yuan, tegenover een negatief resultaat van 7,8 miljard yuan de drie maanden voordien. De verliezen waren grotendeels te wijten aan een langdurige lockdown van Shanghai, de thuisstad van China Eastern Airlines en het financiële centrum van China.

Eind maart kondigde Shanghai een lockdown af. Daardoor werden nagenoeg alle binnenlandse vluchten vanaf de twee luchthavens van de stad geschrapt. Na een fatale crash eind maart besliste de maatschappij bovendien ook al zijn vliegtuigen van het type Boeing 737-800 tijdelijk aan de grond te houden. De concrete oorzaak van de crash wordt nog onderzocht.

Air China, de nationale luchtvaartmaatschappij van het land, rapporteerde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een verlies van 10,5 miljard yuan. Dat cijfer ligt beduidend hoger dan het verlies van 8,9 miljard yuan de eerste drie maanden van dit jaar, toen de maatschappij alsnog inkomsten kon melden van de Olympische Winterspelen in Peking.

China Southern Airlines tenslotte boekte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een verlies van 7,0 miljard yuan, tegenover een negatief resultaat van 4,5 miljard yuan de drie maanden voordien.

Nieuwe besmettingen

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar hadden de drie luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk een verlies van bijna 50 miljard yuan moeten melden, tegenover een negatief resultaat van 16,7 miljard yuan dezelfde periode vorig jaar.

Analisten van consulent Jefferies stelden dat de binnenlandse vluchten in China in juni een bescheiden herstel hadden beleefd, maar voegden eraan toe dat de omstandigheden vanaf eind juli opnieuw een verslechtering toonden.

Nieuwe meldingen van coronabesmettingen op een aantal populaire reisbestemmingen – waaronder Hainan Island, Xinjiang en Tibet – hebben de overheid immers aangezet om tot een nieuwe ronde van lockdowns over te gaan.

Jefferies merkt verder op dat de internationale markt in China nog steeds weinig tekenen van heropleving toont. De activiteit blijft nog altijd beperkt tot minder dan 1 procent van de niveaus die drie jaar geleden – voor de uitbraak van de coronacrisis – werden opgetekend.

De zwakkere yuan en de stijgende olieprijzen zijn volgens analisten andere uitdagingen voor de Chinese luchtvaartmaatschappijen.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20