Allianz Trade: “Ondanks gevoelig duurdere vliegtuigtickets blijft Europese luchtvaart ook dit jaar verlieslatend”

Fors duurdere vliegtickets en veel onzekerheid vanwege voortdurende annuleringen. Dat staat Europese reizigers de volgende tijd te wachten. Volgens een studie van kredietverzekeraar Allianz Trade zal de turbulentie in de Europese luchtvaart de volgende tijd immers blijven aanhouden. 

Annuleringen worden volgens Allianz Trade het nieuwe normaal in Europa. Deze ingrepen zouden voor de luchtvaartmaatschappijen, geconfronteerd met een periode van extreem hoge brandstofprijzen, immers de enige manier zijn om hun winstmarges in stand te houden.

“Door vluchten te schrappen, besparen de maatschappijen niet alleen brandstof, maar ook loonkosten”, merkt Johan Geeroms, directeur risicobeheer bij Allianz Trade, op. “Luchtvaartmaatschappijen proberen de inzet van extra personeel dan ook zoveel mogelijk te beperken.”

Lage winstgevendheid

Binnen de wereldwijde luchtvaartsector moeten de Europese maatschappijen met de laagste winstgevendheid afrekenen. Dat fenomeen is in belangrijke mate aan de loonkosten gebonden. Wereldwijd vertegenwoordigen salarissen 19 procent van de totale omzet van de luchtvaartmaatschappijen. In Europa loopt dat cijfer echter op tot 25 procent.

“In Europa werkt niet alleen meer luchtvaartpersoneel, maar liggen ook de lonen hoger”, verduidelijkt Geeroms. “Daarom loopt het personeelsbestand in Europa terug – 8 procent in vergelijking met vorig jaar – terwijl er in de rest van de luchtvaartwereld van een toename gewag kon worden gemaakt. Op de Amerikaanse continenten in er sprake van een gemiddelde stijging met 14 procent.”

Volgens Geeroms zitten de Europese luchtvaartmaatschappijen gevangen in een vicieuze cirkel. Enerzijds is er het personeelstekort, maar anderzijds wegen de stakingen van medewerkers die hogere salarissen en betere arbeidsomstandigheden eisen.

Annuleringen en prijsstijgingen worden volgens de analisten door de maatschappijen als enige uitweg beschouwd om aan de buitenwereld nog enigszins een aanvaardbare financiële balans te kunnen voorschotelen.

Miljardenverliezen

“Tijdens de tweede helft van het voorbije decennium lieten de ticketprijzen in de Europese luchtvaart een daling met 39 procent optekenen”, merkt Geeroms nog op. “Tegen eind dit jaar zal dat prijsniveau daarentegen opnieuw 21 procent hoger uitkomen.”

“Dit leidt dan wel tot een fors hogere omzet, maar dat zal onvoldoende zijn om het jaar positief af te sluiten. Voor het derde opeenvolgende jaar zullen de Europese luchtvaartmaatschappijen dus miljardenverliezen moeten melden. Volgend jaar zal er mogelijk opnieuw van een break-even gewag kunnen worden gemaakt.”

Op langere termijn ziet Geeroms voor de luchtvaart nog meer uitdagingen. “De druk om te vergroenen wordt alsmaar groter”, voert hij aan. “Dat vraagt om enorme investeringen. Wij denken dat de spoorwegen voor de Europese luchtvaart een steeds grotere concurrent zullen worden.”

“In een relatief compact gebied met een hoge netwerkdichtheid heeft Europa een van de langste spoornetwerken ter wereld. Bovendien is het grootste deel van die verbindingen geëlektrificeerd. Daarmee zal de trein voor de luchtvaart een belangrijke disruptor worden.”

(ns)

Meer