Key takeaways
- Het Verenigd Koninkrijk, Italië en Japan zijn een samenwerking aangegaan om een geavanceerd gevechtsvliegtuig te ontwikkelen dat tegen 2035 supersonische snelheden kan halen.
- BAE Systems uit het VK, Leonardo uit Italië en JAIEC uit Japan zullen elk een gelijk belang van 33,3 procent in het nieuw opgerichte bedrijf hebben.
- De samenwerking is erop gericht om de sterke punten en expertise van elk bedrijf te benutten om een baanbrekende organisatie op te richten die voorop loopt bij de ontwikkeling van de volgende generatie gevechtsluchtsystemen.
Een nieuwe samenwerking tussen het VK, Italië en Japan heeft als doel om tegen 2035 een geavanceerd gevechtsvliegtuig te ontwikkelen dat supersonische snelheden kan halen. Dit project moet zowel de Eurofighter Typhoon van het VK en Italië als de F-2 gevechtsvliegtuigen van Japan vervangen.
Aan het hoofd van deze internationale inspanning staan drie vooraanstaande lucht- en ruimtevaartbedrijven: BAE Systems uit het VK, Leonardo uit Italië en Japan Aircraft Industrial Enhancement Co Ltd (JAIEC). Elk bedrijf heeft een gelijk aandeel van 33,3 procent in de nieuw gevormde samenwerking. Dit partnerschap betekent een belangrijke vooruitgang voor de wereldwijde lucht- en ruimtevaart- en defensie-industrie.
Doelstellingen samenwerking
Charles Woodburn, Chief Executive van BAE Systems, verwoordde het belang van deze overeenkomst en benadrukte de culminatie van maanden van samenwerking tussen industriële partners en de toewijding van iedereen die betrokken is bij dit strategisch belangrijke programma. Het doel van de onderneming is om de sterke punten en expertise van elk bedrijf te benutten om een baanbrekende organisatie op te richten die vooroploopt bij de ontwikkeling van de volgende generatie gevechtsluchtsystemen. Dit initiatief belooft tientallen jaren lang hoogwaardige banen te creëren in alle partnerlanden.
Streefdatum
De basis voor deze samenwerking ligt in het Global Combat Air Programme (GCAP), een multinationale onderneming die in 2022 werd gelanceerd door het VK, Japan en Italië. Het hoofddoel van GCAP is de ontwikkeling van een stealth gevechtsvliegtuig van de zesde generatie dat zowel de Typhoon als de F-2 moet vervangen.
De samenwerking, die naar verwachting medio 2025 operationeel zal zijn, zal de leiding hebben over het ontwerp en de ontwikkeling van het GCAP-vliegtuig. De productie en eindassemblage zullen worden uitbesteed aan BAE Systems, Leonardo, Mitsubishi Heavy Industries (MHI) en een breder toeleveringsnetwerk. De streefdatum voor de ingebruikname van het vliegtuig is 2035, vóór het concurrerende Europese project FCAS onder leiding van Parijs, Berlijn en Madrid. Projecties geven aan dat het nieuwe gevechtsvliegtuig in dienst zal blijven tot 2070.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!