Verenigd Koninkrijk is niet langer de tweede grootste automarkt van Europa

Frankrijk is voor de autoverkoop vorig jaar na Duitsland de grootste afzetmarkt van Europa geworden. Voor de eerste keer in negen jaar werden in Frankrijk meer nieuwe personenwagens aan in het verkeer gebracht dan in het Verenigd Koninkrijk. Die ommekeer is vooral te danken aan de stimulerende maatregelen die de Franse regering voor de autosector heeft genomen. Duitsland bleef ook vorig jaar de grootste automarkt van Europa. 

In het Verenigd Koninkrijk werden vorig jaar 1,63 miljoen nieuwe personenwagens verkocht. Dat betekende een daling met 29 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee liet de Britse autosector de grootste inkrimping sinds 1943 optekenen.

Corona

De Britse autoverkoop viel vorig jaar sterk terug nadat de regering van het land een aantal lockdown-maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus te bekampen. In Frankrijk werden een aantal gelijkaardige maatregelen genomen. Daar kon de omzet zich vanaf juni echter enigszins opnieuw herstellen, dankzij een steunprogramma dat de Franse regering voor de autosector had uitgewerkt.

In het Verenigd Koninkrijk werd daarentegen geen extra ondersteuning aangereikt. Over het hele jaar viel de autoverkoop in Frankrijk met 25 procent terug tot 1,65 miljoen voertuigen. Duitsland bleef ook vorig jaar de grootste automarkt van Europa. De verkoop viel er met 19 procent terug tot 2,92 miljoen eenheden.

Het Verenigd Koninkrijk had negen jaar geleden Frankrijk als tweede grootste automarkt van Europa verdrongen. De Britse autoverkoop haalde vijf jaar geleden een absoluut recordniveau van 2,69 miljoen exemplaren. De autoverkoop lag dat jaar in het Verenigd Koninkrijk bijna 700.000 exemplaren hoger dan in Frankrijk.

Door de verzwakking van het Britse pond en de economische onzekerheid die in het land is gegroeid sinds de beslissing vijf jaar geleden om de Europese Unie te verlaten, is de autoverkoop er vervolgens echter geleidelijk aan gedaald.

Showrooms

In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn de showrooms momenteel gesloten. Die maatregelen moeten helpen om een tweede golf besmettingen met het coronavirus in te dijken. ‘De online verkoop is wel toegestaan,’ merken analisten op. ‘Die activiteit zal wellicht cruciaal blijken om de autoverkoop op peil te houden.’

Er wordt in het Verenigd Koninkrijk ook met grote zenuwachtigheid uitgekeken naar de maand maart, voor de Britse autoverkoop traditioneel één van de topperiodes van het jaar. ‘Indien de maand maart, die normaal tussen 25 procent en 30 procent van de jaarlijkse Britse autoverkopen kan vertegenwoordigen, teleurstellende cijfers oplevert, dreigt de sector aanzienlijke schade te lijden,’ waarschuwt Daksh Gupta, topman van de Marshall Motor Group.

Kredietverstrekker Cetelem, een divisie van BNP Paribas, verwacht echter dat het Verenigd Koninkrijk dit jaar opnieuw de tweede positie op de Europese automarkt zal kunnen opeisen.

Volgens de kredietverstrekker zal de Britse autoverkoop dit jaar met 16 procent toenemen tot 1,85 miljoen exemplaren, terwijl in Frankrijk een stijging met 15 procent tot 1,84 miljoen eenheden zou mogen worden verwacht. ‘Duitsland, waar de verkoop waarschijnlijk met 12 procent zal oplopen tot 3,2 miljoen exemplaren, blijft uiteraard de grootste automarkt van Europa,’ aldus Cetelem.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20