Verdriedubbeling van kolenprijs lokt energiecrisis uit die China, Apple en Tesla onderuit haalt: wat is er aan de hand?

De prijs van steenkool is dit jaar voorlopig al verdriedubbeld. Dat wakkert een energiecrisis aan in China die de toeleveringsketens van Apple en Tesla vermorzelt. De Chinese autoriteiten zijn koortsachtig op zoek naar manieren om energie vrij te maken in andere sectoren.

De prijs van futures (termijncontracten) voor kool zijn deze maand alleen al fors toegenomen met zo’n 31 procent. In totaal stegen ze dit jaar met zeker 190 procent. Een gulzige globale vraag naar steenkool en steeds beperkter aanbod zijn daar de voornaamste oorzaken voor.

Wat blijkt nu ook? De supermacht die 70 procent van zijn energie uit steenkool opwekt, zit nu in de penarie. Maar de groeiende energiecrisis in China heeft ook gevolgen voor de rest van de wereld.

Apple en Tesla moesten de productie in enkele Chinese fabrieken al stopzetten omdat de Chinese autoriteiten stroom willen vrijmaken voor regio’s die kampen met een alarmerend energieverlies. De druk op de overheid in Peking neemt elke dag toe. Terwijl een frisse herfst zich begint te nestelen in het land, zitten duizenden mensen zonder stroom en dreigen kleine zaakvoerders al failliet te gaan.

Hoe komt het dat de kolenprijs zo dramatisch is gestegen?

De oorzaak van de crisis ligt dan ook bij China zelf. De kolenproductie nam in het Aziatische land dit jaar met zo’n 6 procent af. Het gebruik van kolen steeg echter in diezelfde periode met 14 procent, weet Reuters.

De aanbouw van steeds meer kolencentrales doet verschillende experten de wenkbrauwen fronsen. China heeft zichzelf namelijk ambitieuze klimaatdoelstellingen opgelegd. Tegen 2050 zou het land volledig klimaatneutraal moeten zijn, maar er is een probleem met dat plan. Provincies die traditioneel veel steenkool delven, zoals het noordelijke Shanxi, hebben die nieuwe energiecentrales nodig om het bbp van de regio te doen stijgen.

China kan ondertussen ook geen beroep doen op hernieuwbare energie, zoals de waterkracht van zijn talrijke gigadammen, door het slechte weer dat de afgelopen weken de regio teistert. Ongeveer 30 procent van China’s energie wordt opgewekt uit hybride- of hernieuwbare bronnen.

Apple en Tesla moeten energie vrijmaken

Ondertussen zijn lokale overheden begonnen met het oppotten van kolen voor de vaak strenge winters die het land aandoen. Kolen importeren ligt helaas moeilijk. China blokkeert de import van het zwarte gesteente vanuit Australië omdat het land voorstander was van een nieuw onderzoek naar de oorsprong van Covid-19. De strenge en moeizame grenscontroles van China, die nog steeds aanhouden vanwege die pandemie, maken het ook niet makkelijk om steenkool te importeren.

Dan maken de Chinese overheden maar ergens anders steenkool vrij, zoals in de productiesector van roestvrij staal en keramiek. In zeker 20 regio’s van het land zal het bij bepaalde industrieën een versnelling lager moeten om energie af te staan.

Ook de fabrieken van Apple in China kunnen hierdoor momenteel minder produceren. Tesla, een bedrijf waarvan zowel de productie als de verkoop sterk verweven is met China, ondervindt soortgelijke productieproblemen. Er wordt verwacht dat de problemen zeker vijf dagen zullen aanhouden.

De Chinese staat heeft een een voorgeschiedenis van het platleggen van zijn industrie, voor het zijn burgers wil lastigvallen. Elektriciteitsprijzen zijn in het land ook vastgelegd, waardoor energiecentrales weinig stimulans ondervinden om hun output te verhogen. Daarom opperen sommige experten in het land nu om de prijs van elektriciteit toch te ontkoppelen, of te verhogen, om een tekort in de toekomst deels te vermijden.

(lb)

Lees ook: Waarom China steeds vaker het licht moet uitdoen (en we dat bij ons in de schappen dreigen te voelen)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.