Veilinghuis Sotheby’s gaat zelf luxeproducten verkopen via webshop

Het veilinghuis Sotheby’s heeft met zijn online winkel Buy Now zijn bedrijfsmodel verder gediversifieerd. Op het nieuwe platform kunnen klanten luxeproducten kopen zonder daarvoor het traditionele biedproces van het veilinghuis te moeten volgen. Met het nieuwe initiatief, dat in september in een beperkte versie van start ging, wil Sotheby’s zijn activiteiten verder op het moderne verkoopmodel afstellen.

Bovendien moet Buy Now het veilinghuis de kans bieden een nieuw en jong publiek aan te trekken.

Toekomst

‘Consumenten willen steeds sneller hun behoeftes kunnen invullen,’ merkt het magazine Forbes op. ‘Bovendien neemt ook de aandacht voor het digitale aanbod toe. Buy Now kan dan ook duidelijk tonen op welke manier luxegoederen in de toekomst zullen worden opgespoord, gekocht en geconsumeerd.’

Buy Now biedt onderdak aan een brede waaier van productcategorieën. ‘De portfolio omvat traditionele categorieën zoals beeldende kunst en zeldzame wijnen en sterke dranken,’ verduidelijkt Forbes. ‘Er worden echter ook exotische handtassen, sieraden, horloges, pennen en klassieke wagens te koop aangeboden. Voorts omvat het platform ook het voormalige Sotheby’s Home, dat meubilair en decoratieve items van topdesigners in portefeuille had.’

Het nieuwe platform richt zich vooral naar een jonger publiek, dat ofwel op zoek is naar een eerste echte luxe aankoop of naar nieuwe toevoegingen aan een groeiende collectie speurt. ‘De collectie omvat naast de klassieke luxeproducten dan ook een aantal artikelen die vooral een jonger publiek kunnen aanspreken,’ zegt Forbes. ‘Een voorbeeld daarvan is een paar sportschoenen van het merk Reebok, gesigneerd en gedragen door Shaquille O’Neal, die tegen een prijs van 25.000 dollar te koop worden aangeboden.’

‘Buy Now is ontworpen om verzamelaars gemakkelijk en snel met gegeerde objecten in contact te brengen,’ benadrukt Josh Pullan, directeur van de luxedivisie van Sotheby’s. ‘Het model biedt een formule met een vaste prijs, die een aanvulling op de traditionele veilingactiviteiten is.’

‘Dankzij Buy Now kunnen klanten aankopen verrichten op ogenblikken die hen het best uitkomen. Bovendien moet niet op een georganiseerd evenement worden gewacht, maar kan onmiddellijk tot een gewenste aankoop worden overgegaan.’

Hedendaagse kunst

Buy Now ging in september van start met een select aanbod horloges en juwelen. ‘Sindsdien is het aanbod echter uitgebreid tot meer dan 3.000 artikelen in meerdere categorieën,’ voert Pullan aan. ‘De gemiddelde waarde van een product liet tot nu toe een verkoopprijs van 16.000 dollar optekenen. Daarnaast bleek dat 56 procent van de klanten voor de eerste keer een aankoop bij Sotheby’s verrichte.’

Het platform biedt ook toegang tot een reeks kunstgalerijen die tot het netwerk van Sotheby’s in de Verenigde Staten behoren. Daardoor is het voor geïnteresseerde klanten mogelijk om rechtstreeks hedendaagse kunst aan te kopen.

Tenslotte biedt Buy Now aan particulieren ook de mogelijkheid om luxeproducten uit de eigen collectie op het platform te koop aan te bieden. ‘Uiteraard zullen de aangeboden artikelen eerst door Sotheby’s op authenticiteit en kwaliteit worden gecontroleerd,’ zegt Pullan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.