Interesse voor tweedehandse luxe kent een opmerkelijke opstoot

De wereldwijde verkoop van tweedehands luxegoederen profiteert van een aantal nieuwe trends dankzij corona. Dat blijkt uit een rapport van Boston Consulting Group (BSG). Geraamd wordt dat de omzet op de markt dit jaar een niveau van 24,8 miljard dollar zal bereiken, een groei met 8 procent tegenover vorig jaar.

Daarmee presteert de tweedehandsverkoop beter dan de primaire markt voor dezelfde goederen. Horloges vertegenwoordigen ongeveer 75 procent van de totale markt. De resterende 25 procent is afkomstig van de verkoop van juwelen.

Corona

‘Stijgende online verkopen, veranderende consumentenvoorkeuren en een toenemende bekommernis over duurzaamheid zorgen voor een grotere vraag naar de tweedehands luxegoederen,’ zeggen de onderzoekers. ‘Vooral bij jongere consumenten kan die trend sterk worden opgetekend.’

‘Het fenomeen was al enkele tijd in opmars voor de wereld met de uitbraak van het coronavirus werd geconfronteerd, maar de pandemie en de economische vertraging die daarmee gepaard ging, hebben voor een duidelijke versnelling gezorgd.’

‘De financiële onzekerheid door de uitbraak van de coronacrisis heeft ertoe geleid dat consumenten de aanschaf van gebruikte goederen als een investering beginnen te overwegen,’ stippen de onderzoekers aan. ‘Op de tweedehands markt worden aantrekkelijker prijzen gehanteerd dan bij de aankoop van nieuwe luxegoederen.’

‘Bovendien verliezen sieraden of horloges na een aankoop, in tegenstelling tot de meeste andere goederen, niet noodzakelijk aan waarde. Daarnaast kan worden vastgesteld dat inkomsten uit de verkoop op de tweedehandsmarkt klanten de nodige financiële middelen voor nieuwe aankopen kunnen bezorgen.’

‘Deze markt is voor de sector bovendien een mogelijkheid om potentieel nieuwe consumenten met luxegoederen kennis te laten maken. Tweedehands werkt voor de aankoop van luxegoederen drempelverlagend.’

Veilinghuizen

Ongeveer 10 procent van de totale verkopen op de tweedehands markt wordt door de traditionele veilinghuizen aangebracht. Andere offline kanalen vertegenwoordigen 55 procent van de totale inkomsten.

Online platformen hebben in de verkoop daarentegen slechts een aandeel van 35 procent. Europa is met 50 procent van de verkopen volgens het rapport verreweg de grootste markt voor tweedehandse luxeproducten ter wereld.

Uit het onderzoek bleek ook nog dat 62 procent van de kopers van luxegoederen zouden overwegen om op de tweedehandsmarkt naar mogelijke opportuniteiten uit te kijken. Daarnaast gaf 25 procent aan op de tweedehandsmarkt een aankoop te hebben gedaan.

Meer