Een Amerikaanse toezichthouder op de veiligheid van auto’s vraagt elektrische wagenmaker Tesla waarom deze geen terugroepactie heeft geïnitieerd wanneer het bedrijf een veiligheidsgerelateerde software-update doorvoerde. Tesla riskeert civiele boetes van meer dan 114 miljoen dollar als het niet meewerkt aan het onderzoek. De “Emergency Light Detection Update” werd geleverd aan de auto’s van klanten, een paar weken nadat de NHTSA, de toezichthouder, een onderzoek startte naar mogelijke veiligheidsgebreken met Tesla Autopilot, het standaard rijassistentiepakket van het bedrijf.
Veiligheidsgebreken Autopilot: Tesla riskeert 114 miljoen dollar boete
Waarom is dit belangrijk?
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) opende in augustus een formeel veiligheidsonderzoek naar Tesla's Autopilot-systeem in 765.000 Amerikaanse voertuigen. Dit deed de toezichthouder naar aanleiding van een reeks crashes waarbij Tesla-modellen en voertuigen van hulpdiensten betrokken waren. Met name de Autopilot-software wordt hierbij geviseerd; die zou een paar aanzienlijke bugs hebben.Een federale instantie voor voertuigveiligheid vraagt Tesla om uit te leggen waarom het geen terugroepactie heeft gestart toen het in september een veiligheidsgerelateerde software-update naar klanten pushte, schrijft zakenzender CNBC.
De NHTSA zet hiermee alle automakers op scherp. Het is duidelijk dat als fabrikanten software-updates doorvoeren via het internet, deze moeten worden gemeld aan het agentschap als ze een veiligheidsprobleem oplossen.
Dodelijk slachtoffer
De NHTSA identificeerde ongeveer een dozijn aanrijdingen waarbij Tesla-bestuurders tegen voertuigen van hulpverleners botsten terwijl ze aan de kant van de weg geparkeerd stonden, meestal ’s nachts of in de vroege ochtenduren. Bij elk van de door de NHTSA geïdentificeerde incidenten hadden de Tesla-bestuurders Autopilot of verkeersbewuste cruisecontrol-functies ingeschakeld vóór de crash. Bij een van de aanrijdingen viel een dodelijk slachtoffer.
NHTSA wil weten of Autopilot defecten of ontwerpproblemen hebben bijgedragen aan deze crashes of deze hebben veroorzaakt. En nu willen ze ook weten of Tesla’s software-update effectief diende als een verkapte terugroepactie.
Als het agentschap vindt dat Autopilot defect is, kan het een terugroepactie opleggen en Tesla’s publieke imago beïnvloeden. Een dergelijke bevinding zou ook kunnen leiden tot een grotere urgentie rond de beoordeling en regulering van bestuurdersondersteuningssystemen, waaronder die van Tesla.
Boete van 114 miljoen dollar
In een afzonderlijk bevel aan Tesla schrijft de NHTSA dat de elektrische wagenmaker mogelijk stappen onderneemt om de toegang van het agentschap tot veiligheidsinformatie te belemmeren. Dat zou Tesla doen door van bestuurders die “volledig zelfrijdende” software testen, te eisen dat ze geheimhoudingsverklaringen ondertekenen.
Het bevel eist dat Tesla de geheimhoudingsovereenkomsten beschrijft en zegt of het bedrijf eigenaars van voertuigen met Autopilot verplicht om akkoord te gaan “met voorwaarden die eigenaars van voertuigen zouden verhinderen of ontmoedigen om informatie te delen over (…) enig aspect van Autopilot met een andere persoon dan Tesla.”
De antwoorden moeten door een Tesla-gezant onder ede worden gegeven. Als Tesla niet volledig voldoet, kan de zaak worden doorverwezen naar het ministerie van Justitie. Ook dreigt het agentschap met boetes van meer dan 114 miljoen dollar, weet Newsweek.
Het was onduidelijk hoe Tesla en CEO Elon Musk zullen reageren op de eisen van de NHTSA. Het bedrijf en Musk hebben een lange geschiedenis van sparren met federale toezichthouders.
Geen volledig autonome voertuigtechnologieën
Tesla verkoopt een premium versie van zijn rijhulpsysteem onder de merknaam FSD, of Full Self-Driving, voor 10.000 dollar vooraf, of 199 dollar per maand. Geen enkel van Tesla’s systemen maken hun auto’s veilig voor gebruik zonder een menselijke bestuurder achter het stuur te allen tijde. Het zijn “level 2”-rijhulpsystemen, geen volledig autonome voertuigtechnologieën.
(NS)