Van ‘handwasautomaten’ tot afschaffing proevertjes: retail neemt maatregelen tegen coronavirus

Starbucks vult geen herbruikbare bekers mee bij, McDonald’s installeert automaten met desinfecterende gel en Colruyt schrapt de proevertjes af. In de retailwereld is het alle hens aan dek om de verspreiding van het coronavirus covid-19 zoveel mogelijk te beperken.

De bedrijven verhogen ook hun kuismaatregelen. Zowel in Starbucks als McDonald’s wordt het personeel gevraagd om de toog, deurklinken, tafels en kiosken regelmatig te desinfecteren. Ook stellen ze handzeep ter beschikking van de klanten.

Maar het gaat dus verder dan dat. De koffiemaker Starbucks heeft beslist geen herbruikbare bekers meer te vullen. Mensen kunnen normaal gezien hun eigen beker meenemen naar Starbucks en zo goedkoper koffie krijgen. Het is een manier van het bedrijf om mee te werken aan de strijd tegen afval. Maar om de verspreiding van covid-19 te beperken, pauzeert Starbucks tijdelijk het gebruik van eigen bekers. Volgens een open brief blijft de koffiegigant echter wel korting geven aan iedereen die zijn eigen beker meebrengt.

Hamsteren

McDonald’s neemt dan weer drastischer maatregelen. In Nederland installeert de fastfoodketen zogenaamde handwasautomaten aan de ingang, kassa en toilet. Het werkt zoals een gewone zeepautomaat met een sensor, maar er komt desinfecterende handgel uit in plaats van zeep als u uw handen eronder houdt. Dat zegt een woordvoerder op de Nederlandse vaksite Snackkoerier

Maar ook in België worden er maatregelen genomen. Heel wat winkels, waaronder Colruyt, Delhaize en Carrefour, geven tijdelijk geen gratis proevertjes meer. Dat heeft twee redenen. ‘Door covid-19 slaan mensen aan het hamsteren en onze rekken zijn dus sneller leeg’, zegt Colruyt-woordvoerster Hanne Poppe aan de gespecialiseerde website Gondola. ‘We willen de tijd van onze werknemers vrijmaken om rekken bij te vullen of bij te springen aan de kassa. En daarnaast willen we, nu er zo gehamerd wordt op hygiëne, elke factor die ongerustheid kan veroorzaken uitsluiten.’ De koffie- en wijnproeverijen blijven wel staan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.