Vaccinatie: Britse regering roept hulp in van Uber en Deliveroo om jongeren te verleiden

De Britse regering kondigde zondag in een persbericht haar nieuwe partnerschap aan met verschillende populaire apps, zoals Uber en Deliveroo, om Britse jongvolwassenen aan te moedigen zich te laten vaccineren tegen Covid-19.

Waarom is dit belangrijk?

Het vorige voorstel van de Britse regering om vaccinatiepaspoorten in het hoger onderwijs verplicht te stellen, werd door universiteiten en studenten zeer slecht ontvangen. Als redenen werden de logistieke moeilijkheden van een dergelijke beperking en de discriminatie die daarmee gepaard zou gaan, aangevoerd. Het is dan ook in dit gespannen klimaat dat de regering een nieuwe, meer liberale en meer populaire aanpak voorstelt.

Cijfers

  • Deze specifieke campagne is gericht op de 33 procent van de mensen tussen de 18 en 29 jaar oud die nog geen eerste dosis van het vaccin hebben gekregen.
  • Volgens de laatste cijfers heeft 60 procent van de 18- tot 25-jarigen minstens één vaccin gekregen en de ministers vrezen voor een stagnatie.
  • Het initiatief komt er in de aanloop van de start van het nieuwe school- en academiejaar.

Concreet

  • Uber zal al zijn gebruikers in augustus berichten sturen om hen aan te moedigen zich te laten vaccineren en zal jongvolwassenen die zich laten vaccineren korting geven op ritten en maaltijden via Uber Eats.
  • Bolt, een andere populaire taxi-app, zal gratis ritten naar vaccinatiecentra aanbieden.
  • Deliveroo en Pizza Pilgrimso zullen vouchers uitdelen aan jongeren die zich laten vaccineren.
  • Andere voordelen die worden overwogen voor mensen die naar vaccinatiecentra gaan, zijn vouchers of kortingscodes, wedstrijden op sociale media en promotieaanbiedingen voor restaurants.

Veel reactie

  • De Britse regering is onder vuur komen te liggen wegens haar commerciële contracten met deze maaltijdkoeriers.
  • Het staat vast dat deze campagne veel nieuwe consumenten – en de inkomsten die ze vertegenwoordigen – zal aantrekken voor deze bedrijven, die het tijdens de crisis toch al zo goed hebben. De vraag hoe deze campagne zal worden gefinancierd, moet nog worden beantwoord, al is het zeer waarschijnlijk dat belastingbetaler de rekening zal betalen. 
  • Sommige burgers wijzen op een corrupte strategie, anderen hebben het over een dubieuze en ongefundeerde pedagogiek ten aanzien van de jeugd.
  • Sommigen noemen het een wanhopige poging van de regering om jongeren aan te trekken, anderen over een alliantie tussen de gezondheidsdiensten en deze grote maaltijdbezorgers.

(am)

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20