De Amerikaanse pakketbezorger United Parcel System (UPS) voert tests uit met een elektrische bakfiets om in dichtbevolkte stedelijke gebieden leveringen te doen. In een dergelijke omgeving hebben fietsen een betere en gemakkelijkere toegang dan bestelwagens of trucks.
Daarmee vormt de elektrische bakfiets een aanvulling op de opmars van elektrische voertuigen. Dat heeft het Amerikaanse bedrijf bekendgemaakt.
Bereik
UPS zegt een honderdtal exemplaren van de eQuad, een elektrische vierwieler die door het Britse bedrijf Fernhay is ontworpen en gebouwd, in zeven Europese markten te testen. “We zullen ook tests lanceren in de Verenigde Staten en enkele Aziatische markten”, merkt Luke Wake, vicepresident vlootbeheer bij de pakketbezorger, op.
De eQuad heeft een elektrisch ondersteunde topsnelheid van ongeveer 25 kilometer per uur en kan tot 200 kilogram aan pakketten vervoeren. “De elektrische batterij heeft een bereik van meer dan 60 kilometer”, stipt Wake aan. “Dat is voor stedelijke routes meer dan voldoende.”
“De bakfiets is slechts 91 centimeter breed en kan dus van fietspaden gebruik maken en zich in voetgangerszones begeven, waar bestelwagens en vrachtwagens worden geweerd. Onder normale omstandigheden zouden chauffeurs op deze locaties uit hun voertuigen moeten stappen, pakketten op karren moeten laden en te voet naar de klanten moeten brengen.
Ecologische voetafdruk
“Het bedrijf ziet een kans om het gebruik van fietsen in megasteden op te drijven om de vloot bestelwagens en trucks aan te vullen”, merkt Wake nog op. “Er komen steeds meer mogelijkheden voor emissievrije oplossingen die bovendien de congestie in de binnenstad kunnen verminderen. Deze opties hebben tegelijkertijd de mogelijkheid om onze operaties efficiënter te maken.”
Naast het engagement om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, zoeken de pakketbezorgers ook naar nieuwe manieren om de kosten van hun leveringen tijdens het laatste deel van het traject tot de eindbestemmeling te verlagen. Die activiteit neemt, onder invloed van de groeiende online handel, steeds meer in omvang toe.
Rivalen FedEx en DHL Express experimenteren eveneens met elektrische bakfietsen als onderdeel van hun eigen emissievrije strategieën. UPS werkt verder ook samen met fabrikanten van elektrische bestelwagens zoals de Britse startups Arrival en Tevva en met de Amerikaanse groep Xos, ontwerper van elektrische vrachtwagens.
(ns)