Coronacrisis drijft Belgische consument verder naar online handel

De invloed van de coronapandemie op de online uitgaven van de Belg was tijdens de eerste helft van dit jaar duidelijk te merken. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau GfK en BeCommerce, de federatie van de Belgische online handel.

Het aantal transacties en klanten is toegenomen, maar de totale omzet van de sector is onder de invloed van de coronacrisis daarentegen ingekrompen.

Mode

Volgens BeCommerce deden Belgische consumenten tijdens de eerste zes maanden van dit jaar gezamenlijk 59,1 miljoen online aankopen. Dat is een absoluut record in de geschiedenis van de Belgische ecommerce. In totaal kon de ecommerce tijdens de eerste jaarhelft op 8,1 miljoen Belgische klanten rekenen. Dat was een stijging met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Opvallend in de online aankopen is de sterke aanwezigheid van textiel en mode. Kleding vertegenwoordigde gedurende de eerste zes maanden van dit jaar immers meer dan 25 procent van de totale online aankopen van de Belgische consument. De omzet van de Belgische modesector bestaat nu voor 33 procent uit online verkopen, tegenover minder dan 20 procent de eerste helft vorig jaar.

Diensten

Ondanks al die groeicijfers is de totale omzet van de Belgische ecommerce gedurende de eerste zes maanden van dit jaar toch met 10 procent ingekrompen tot 5,1 miljard euro. Nochtans liep de verkoop van online producten met een derde op, maar die winst slaagde er niet in de achteruitgang in de servicesector te compenseren. 

Dit heeft volgens BeCommerce vooral te maken met de zware terugslag die de dienstensector onder invloed van de coronacrsisis heeft moeten registreren. ‘In een sector die normaal gezien elk jaar een stijging met 7 procent optekent, kan men spreken van zware klappen,’ aldus BeCommerce. ‘Daarmee scoort de ecommerce dus 17 procent slechter dan men had kunnen verwachten.’

Meer