Unizo houdt opnieuw een pleidooi voor een verbod op gratis retourneren

Veel internetwinkels, waaronder Bol.com, bieden hun klanten de optie aan om gekochte producten gratis te retourneren. Dat is niet naar de zin van de ondernemersorganisatie Unizo. “Buitenlandse internetgiganten veroorzaken massa’s gratis retourverzendingen, waarvan de milieu- en mobiliteitskosten zeer hoog zijn”, klinkt het.

In het nieuws: Unizo pleit in een persbericht (opnieuw) voor een verbod op gratis retourneren. “Het is niet ecologisch, het is oneerlijke concurrentie voor onze eigen kmo’s die niet kunnen opboksen tegen de internetgiganten en het zorgt voor extra drukte op onze nu al verzadigde wegen”, luidt de boodschap.

  • Volgens de ondernemersorganisatie tonen diverse studies aan dat tussen de 10 en de 15 procent van de verzendingen wordt teruggestuurd. Bij kledij kan dat cijfer zelfs oplopen tot 50 procent.
  • “Door het gratis retourbeleid hebben sommige klanten de kwalijke gewoonte om artikelen te bestellen in diverse maten en kleuren, het terugsturen is toch gratis”, aldus Danny Van Assche, topman van Unizo. “De verpakkingen zijn dan vaak beschadigd of de producten zijn niet meer perfect presenteerbaar. Ze worden dan vernietigd of komen, in het beste geval, mogelijk in een kringloopwinkel terecht.”
    • Uit een onderzoek van de Zweedse Universiteit van Lund blijkt dat in 2022 in Europa voor 22 miljard euro aan teruggestuurde kleding en elektrische producten op het stort is beland.  

“Nood aan Europees verbod op gratis retourneren”

Details: Volgens Unizo is er een verbod op Europees niveau nodig.

  • “Dat zal ervoor zorgen dat de CO2-impact sterk daalt en er een gelijker speelveld komt voor de ondernemers van hier. Het is dan wel belangrijk dat het voor iedereen geldt, en er dus geen achterpoortjes zijn waardoor de giganten kunnen ontsnappen”, verduidelijk Van Assche.
  • Hij voegt eraan toe dat de ondernemersorganisatie niet alleen staat in haar strijd tegen gratis retourzendingen. De Groep van Tien heeft vorige week een voorstel om het mobiliteitsprobleem in ons land aan te pakken gepresenteerd. Daarin staat expliciet het verbod op gratis retourneren.
    • “Ook in diverse partijprogramma’s zijn er voorstellen om minstens Europese maatregelen te nemen om de terugstroom te beperken, en binnen de distributiesector is men tevens vragende partij”, gaat de topman van Unizo verder.

Maar: Niet iedereen staat te springen om de kosteloze retourzendingen te schrappen.

  • Volgens de consumentenorganisatie Testaankoop zal de consument daar de dupe van zijn. “De optie om een product terug te sturen, is deel van een transactie en als consument moet je ook bedenktijd kunnen hebben”, zegt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop, tegen De Standaard. “We willen de e-commerce op andere manieren duurzamer maken. Bijvoorbeeld door in te gaan tegen het zomaar vernietigen van kledij en schoenen.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer