Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, wil tientallen grote luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld inschakelen om vaccins naar een reeks arme landen te transporteren. Unicef heeft daarvoor met een veertigtal maatschappijen contact opgenomen, zegt Glyn Hughes, hoofd van de divisie cargotransport bij de International Air Transport Association (IATA).
De bedoeling is een gigantische luchtbrug op te zetten om een wereldwijde verdeling van de vaccins te garanderen.
Gavi
Unicef is al de grootste aankoper van vaccins. De organisatie leidt de inspanningen om coronavaccins naar 92 landen te brengen. De financiële middelen voor de operatie zijn samengebracht door de Global Vaccine Alliance (Gavi), een samenwerkingsverband tussen regeringen, de Wereldgezondheidsorganisatie en de Wereldbank.
‘De oproep van Unicef was ingegeven door de positieve testresultaten die kandidaat-vaccins van de farmabedrijven Pfizer en Moderna konden melden,’ merkt Glyn Hughes op.
‘Omdat hierdoor de beschikbaarheid van een vaccin naderbij komt, moet dan ook worden bekeken op welke manier de voorraden op een efficiënte manier wereldwijd kunnen worden verdeeld. Daarbij moet bovendien speciale aandacht worden besteed aan armere landen, die geen financiële middelen ter beschikking hebben om massale aankopen te doen.’
Unicef sprak onder meer met gespecialiseerde cargomaatschappijen zoals FedEx, United Parcel Service (UPS) of Cargolux Airlines International. Ook wordt gestreefd naar een samenwerking met luchtvaartmaatschappijen die over grote cargodivisies beschikken of operatoren die ervaring hebben met het vervoer van gespecialiseerde goederen.
Tenslotte omvatten de plannen samenwerkingen met regionale vervoerders uit Afrika, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië, waar het merendeel van de verdeling zal moeten worden geconcentreerd.
Eindejaarsperiode
‘De eerste inspanningen zullen ongeveer 20 procent van de lokale bevolking moeten kunnen helpen vaccineren,’ merkt Hughes nog op. ‘Daarbij zal wellicht begonnen worden met medisch personeel en andere belangrijke doelgroepen. Waarschijnlijk zal hier gekozen worden voor vaccins die op hogeren temperaturen kunnen overleven.’
In normale tijden levert Unicef al meer dan 2 miljard inentingen per jaar. Die activiteit vertegenwoordigde vorig jaar een investering van bijna 1,7 miljard dollar.
De IATA raamde eerder al dat voor de corona-luchtbrug ongeveer 8.000 vrachtvliegtuigen met een capaciteit van 110 ton zullen moeten worden ingezet. De vliegtuigindustrie beschikt over tweeduizend vrachtvliegtuigen. Daarnaast worden momenteel 2.500 passagiersvliegtuigen exclusief voor vrachtvervoer ingezet. De efficiënte organisatie van de luchtbrug wordt volgens Hughes dan ook een bijzonder grote uitdaging.
Veel vrachtvliegtuigen worden momenteel gebruikt voor de aanvoer van voorraden die retailers over de hele wereld voor de eindejaarsperiode nodig hebben.
‘Het is noodzakelijk dat die toestellen daarna klaar staan om begin volgend jaar voor de verdeling van de vaccins te kunnen worden ingezet,’ zegt Hughes. ‘Er moet absoluut worden vermeden dat deze toestellen weer in de woestijn worden geparkeerd.’