Uber toont interesse in autodeelplatform van BMW en Daimler

Uber Technologies, de Amerikaanse aanbieder van alternatieve taxidiensten, toont interesse in een mogelijke overname van sectorgenoot Free Now, een joint-venture van de Duitse autobouwers BMW en Daimler. Dat schrijft het persagentschap Bloomberg op basis van bronnen.

De transactie zou volgens waarnemers het aandeel van Uber op de markt voor autodelen in Europa en Latijns-Amerika gevoelig kunnen vergroten. De waarnemers merken op dat onderhandelingen tussen de betrokken partijen door de complexe marktomstandigheden, een gevolg van de coronacrisis, zouden kunnen worden bemoeilijkt.

Mobiliteitsdiensten

‘De onzekerheid maakt het ook moeilijker om aan Free Now een prijs te koppelen,’ zeggen ze. ‘Er is dan ook geen zekerheid dat er een overeenkomst bereikt zou kunnen worden. Bovendien zouden zich ook andere kandidaat-overnemers kunnen melden.’ Free Now zou de voorbije maanden hebben geprobeerd extra investeerders aan te trekken.

Daimler en BMW voegden hun activiteiten op het gebied van mobiliteit vorig jaar in de joint-venture Your Now samen. Free Now is één van de vijf divisies van Your Now. Free Now was eerder actief onder de naam MyTaxi en omvat ook de activiteiten van de platformen Kapten (Frankrijk), Beat (Griekenland) en Clever Taxi (Roemenië).

Tot het aanbod van Your Now behoren ook activiteiten zoals Park Now (parkeerdiensten) en Share Now (autodelen). Daimler waardeerde zijn belang van 50 procent in Your Now eind juni dit jaar op 618 miljoen euro.

‘De zoektocht van Daimler en BMW naar nieuwe oplossingen voor Free Now toont dat de autobouwers momenteel vooral hun financiële positie willen versterken,’ aldus het persbureau Bloomberg. ‘Bovendien blijken ze opnieuw vooral de nadruk op hun oorspronkelijke kernactiviteit te willen leggen.’

‘Vele autofabrikanten hebben hun ambities rond mobiliteitsdiensten de voorbije periode teruggeschroefd. Ford Motor stopte vorig jaar met zijn shuttledienst Chariot. General Motors deed dit jaar hetzelfde met zijn divisie Maven, die zich eveneens op autodelen toespitste.’

Schaalgrootte

‘Het is – zowel voor technologiebedrijven als autofabrikanten – een grote uitdaging gebleken om met mobiliteitsdiensten geld te verdienen,’ merkt Bloomberg op. ‘De regelgeving kan tussen verschillende regio’s grote variaties vertonen. Het is dan ook vaak bijzonder moeilijk om voldoende schaalgrootte te creëren. Vervolgens was er ook de impact van de coronapandemie.’

Free Now boekte vorig jaar een omzet van ongeveer 2,5 miljard euro. Geraamd werd dat de inkomsten over een periode van twee jaar tot 8 miljard euro zou oplopen. Door de uitbraak van de coronacrisis werden die groeiprognoses echter ondermijnd. In april moest Free Now beslissen banen te schrappen.

Uber is momenteel actief in meer dan tienduizend steden, gespreid over ruim zeventig landen. Het bedrijf heeft de geruchten nog niet bevestigd.

Meer
Auto
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto