U zit straks nog eens 10 uur per week langer online

Consument voegt gemiddeld 2,5 activiteiten aan zijn online takenpakket toe. – Caro/Lederbogen/Sipa Press

Consumenten verwachten dat hun online activiteiten tegen het midden van dit decennium nog eens met tien uur per week zullen zijn toegenomen. Er verschuiven dan ook steeds meer activiteiten naar het internet, waardoor het online takenpakket zich almaar verder uitbreidt. Dat blijkt uit een onderzoek van het telecombedrijf Ericsson, gebaseerd op een enquête bij 2,3 miljard consumenten in 31 landen.

De onderzoekers stelden daarbij vast dat niet alleen routinematige activiteiten – zoals werken en studeren op afstand, elektronische gezondheidszorg en digitale handel – in belangrijke mate op online platformen zullen blijven, maar tevens bleek dat consumenten tegen midden dit decennium gemiddeld 2,5 nieuwe diensten aan hun online takenpakket zullen toevoegen.

Gedragsverandering

‘Na de gedragsveranderingen die het voorbije jaar onder impact van de uitbraak van de coronapandemie werden opgetekend, verwachten veel consumenten dat routinematige activiteiten online zullen blijven’, benadrukken de onderzoekers. ‘Daarbij bleek dat één op twee consumenten voor bijscholing op elektronische platformen beroep wil blijven doen.’

‘Bovendien denkt meer dan de helft van de ondervraagden dat in de toekomst al hun activiteiten op het gebied van entertainment online zullen plaatsvinden, terwijl meer dan een derde suggereert voortaan zijn boodschappen vooral digitaal te zullen bestellen.’

‘Over het algemeen wordt verwacht dat de sterkere afhankelijkheid van de online platforms ook na de pandemie zal voortduren’, benadrukt Ericsson. ‘De consumenten voorspellen dat ze tegen het midden van dit decennium gemiddeld 2,5 diensten meer zullen toevoegen aan hun dagelijkse online activiteiten.’

‘Dit onderstreept nogmaals dat digitale inclusie cruciaal is om de bevolking een gelijkaardige en veerkrachtige terugkeer naar het normale leven na de coronacrisis te kunnen garanderen.’

Veiligheid

Hoewel 75 procent van de respondenten ervan overtuigd bleek dat een breder gebruik van online diensten hun leven gemakkelijker zal maken, merkten velen op dat dit ook een groter besef van beveiliging zou vereisen, zodat nadelige gevolgen voor hun privacy vermeden kunnen worden.

Het onderzoek toonde verder dat 64 procent van de respondenten vreest voor een verhoging van de stressniveaus. Bovendien geeft meer dan 60 procent aan te verwachten meerdere jobs te zullen moeten combineren om voldoende inkomen te kunnen blijven genereren.

Anderzijds neemt 70 procent zich voor gezonder te zullen leven. Tevens zegt 50 procent in de toekomst meer producten en diensten lokaal te zullen aankopen. Die intenties zijn onder meer ingegeven door het klimaatbewustzijn.

De helft van de ondervraagden bevestigt zich zorgen te maken over de klimaatverandering. Toch verwacht 67 procent in de toekomst meer toeristische reizen te zullen ondernemen. Slechts 33 procent wil daarbij verplaatsingen met het vliegtuig uitsluiten. (lb)

Lees meer
Markten