‘Twitter werkt aan een betaalde dienst met abonnementen’

Twitter werkt achter de schermen aan een platform op abonnementsbasis. Dat blijkt uit een lijst met vacatures die door het technologiebedrijf werd gepost.

Dat schrijft de Amerikaanse technologiewebsite The Verge dinsdag. Het nieuwe project, waarbij gebruikers zouden moeten betalen voor bepaalde diensten, heeft de codenaam Gryphon. Twitter onthulde verder weinig details over het nieuwe platform. Wel zegt het bedrijf dat bij de ontwikkeling wordt samengewerkt met de teams van Payments en Twitter.com.

Twitter is al langer op zoek naar mogelijkheden om minder afhankelijk te zijn van inkomsten uit advertenties. Die staan nu in voor meer dan 80 procent van de omzet. Door de coronacrisis haken steeds meer adverteerders af, wat de inkomsten van de onderneming duidelijk raakt. In het slotkwartaal van 2019 lagen advertentie-inkomsten 12 procent boven het niveau van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van dit jaar lag deze nagenoeg gelijk aan de eerste maanden van 2019.

Beleggers op Wall Street konden het nieuws wel waarderen. Het aandeel Twitter noteerde in de middaghandel bijna 7 procent hoger. Het mogelijke verbod op het Chinese sociale mediaplatform TikTok, waar door de VS naar wordt gekeken, speelt hier vermoedelijk een rol. Ook die populaire video-applicatie is overigens op zoek naar manieren om meer inkomsten te vergaren. TikTok gaat de advertentiestrategie van Facebook kopiëren.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.