Transfer Ronaldo kost Juventus 340 miljoen euro. Hoe worden die terugverdiend?

Juventus betaalt in totaal 340 miljoen euro voor de overstap van Cristiano Ronaldo. Dat bedrag terugverdienen wordt geen sinecure voor de Italianen.

De overstap van de Portugese superster Cristiano Ronaldo (33) van Real Madrid naar Juventus Turijn was zonder meer de meest in het oog springende voetbaltransfer van de voorbije zomermercato.

Cristiano Ronaldo: geen 100 miljoen euro, maar 340 miljoen…

Juventus betaalt aan Real 100 miljoen euro voor CR7 en dat gespreid over twee jaar. Ronaldo zelf gaat de volgende 4 jaar in totaal meer dan 200 miljoen euro aan salaris verdienen (a rato van 50 miljoen euro per jaar). De clubs waar hij als jeugdspeler actief was hebben recht op hun deel en ook zijn agent Jorge Mendes mag 12 miljoen euro op zijn rekening bijschrijven. Accountantsbureau KPMG schat de totale transfersom dan ook op 340 miljoen euro of 85 miljoen euro per jaar…

Juventus tastte dus diep in de buidel om de vijfvoudige Ballon d’Or vast te leggen. Omdat de UEFA een aantal jaar geleden een einde maakte aan grote transferbedragen, die een bedreiging vormden voor de financiële balans van de clubs, werd de transactie dan ook van zeer nabij gevolgd. 

Om de ‘fair play’-regels te respecteren moest Juventus daarom afscheid nemen van een reeks duurbetaalde spelers. Toch zal de impact van de Ronaldo-transfer de club voor een tweede opeenvolgende seizoen in het verlies duwen.


© Getty Images

Serie A: commercieel een meeloper…

Volgens het bestuur van de Italiaanse topclub zal Ronaldo uiteindelijk zichzelf terugbetalen door te compenseren voor de grootste commerciële zwakte van Juventus en dat is spelen in de Italiaanse competitie.

Werd de Serie A in de jaren ’80 en ’90 van vorige eeuw nog als de sterkste ter wereld beschouwd, dan moet ze nu de Engelse Premier League en de Spaanse La Liga voor zich dulden. Dat uit zich voornamelijk in de nationale en internationale televisierechten, waar de Serie A het moeilijk heeft om een internationaal publiek te bereiken.

Mogen de Engelse clubs jaarlijks een pot van 3,3 miljard euro aan tv-geld onder elkaar verdelen, dan moet Italië het met minder dan de helft stellen (1,4 miljard euro per seizoen).  Ook Spanje doet het met 2 miljard euro een pak beter. Real en Barça eisen onder hen beide een kwart van dat bedrag op.

Opdracht: de Champions League winnen

Volgens de Turijnse clubleiding zal de globale aantrekkingskracht van Ronaldo de interesse in het Italiaanse voetbal opkrikken. Dat de verdeling van de tv-gelden al tot het seizoen 2020/2021 zijn vastgelegd wordt daarbij graag vergeten.

Enkel een overwinning in de Champions League – een zeer moeilijke opdracht – zou een onmiddellijke impact op de clubfinanciën hebben en dat a rato van 130 miljoen euro in tv- en prijzengeld.

Juventus, een dwerg in sponsorinkomsten?

De Turijners kijken dus elders en hopen dat de aanwezigheid van de Portugees de waarde van Juventus als merk verder kan opkrikken. 

In 2017 mocht de club dankzij zijn goede prestaties meer tv-gelden incasseren dan Manchester United, de club met de grootste omzet wereldwijd. Maar naast het veld konden de Britten ondanks mindere prestaties beslag leggen op bijna 200 miljoen euro meer aan sponsorinkomsten dan de Italiaanse kampioen. Zo kan Juventus rekenen op 40 miljoen euro aan sponsorinkomsten van shirtmaker Adidas en shirtsponsor Jeep. Een bedrag dat amper een kwart bedraagt van de 156 miljoen euro die Man. United jaarlijks opstrijkt bij respectievelijk Adidas en Chevrolet.


© EPA

Cristiano Ronaldo: een geldmagneet op en naast het veld

Ook de speler zelf kan de kloof helpen dichten. Cristiano Ronaldo heeft meer dan 330 miljoen volgers op de verschillende sociale mediaplatformen Facebook, Twitter en Instagram gecombineerd. Toen hij in juli voor Juventus tekende mocht de club op minder dan 30 dagen 10 miljoen nieuwe volgers op sociale media optekenen. Daags nadat de transfer werd aangekondigd werden er wereldwijd 520.000 Juventus-shirts met zijn naam verkocht, goed voor een omzet van 54 miljoen euro. Omdat niet de club zelf maar het Duitse sportmerk Adidas die truitjes commercialiseert, belandde van dat bedrag slechts 5 à 7,5 miljoen euro in de schatkist van ‘la Juve’.

Maar dat soort cijfers spreekt potentiële sponsors uiteraard aan. Dat de speler in februari al 34 wordt helpt Juventus evenwel niet. De club hoopt dankzij de uitstraling die CR7 de club ontegensprekelijk zal brengen – en die enkel wordt geëvenaard door die van Leo Messi (31) bij FC Barcelona – nieuwe wereldspelers aan te trekken. Wanneer die nog 25 moeten worden liefst.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20