Juventus Turijn, de Italiaanse voetbalclub en de nieuwe werkgever van de Portugese superster Cristiano Ronaldo, heeft op amper één dag voor 54 miljoen euro aan shirts verkocht waarop de naam van zijn nieuwe aanwinst prijkt. Het bedrag stemt overeen met de helft van zijn transfersom van 100 miljoen.
De Turijnse club maakte donderdag bekend dat op de dag van zijn aankomst in de Italiaanse industriestad ruim 520.000 truitjes met Ronaldo’s naam zijn verkocht, à rato van gemiddeld 104 euro per truitje, goed voor een omzet van 54 miljoen euro.
© EPA
Omdat niet de club zelf, maar het Duitse sportmerk Adidas, die truitjes commercialiseert zal slechts een beperkt percentage van dat bedrag (traditioneel 10 à 15%) naar de schatkist van de club terugvloeien. Toch recupereert Juventus op die manier al 5 à 7,5 miljoen euro van de 100 miljoen die Real Madrid voor Ronaldo’s overgang mag opstrijken.
Marketingmagneet
Ronaldo, die in februari 34 wordt, is en blijft een absolute marketingmagneet. Toen zijn transfer vorige week werd bekendgemaakt, ging de beurskoers van Juventus op slag 40% hoger. Ook op sociale media werd de transfer met enthousiasme ontvangen. Juventus slaagde er in om op één enkele dag op Twitter en Facebook 1,5 miljoen nieuwe volgers op te tekenen.
Op Instagram is een filmpje waarop te zien is hoe Ronaldo in Turijn aan zijn ploegmaats wordt voorgesteld al meer dan 7 miljoen keer bekeken.